Suomen lait tarvitsevat yksinkertaistamista ja virtaviivaistamista sähköisten palvelujen edistämiseksi, totesi selvityshenkilö Kalle Määttä torstaina valtioneuvoston tiedotustilaisuudessa.
– Suomen erityislainsäädäntö on vaikeuttanut viranomaisasioinnin ja julkisen hallinnon palvelujen sähköistämistä, Määttä toteaa.
Hän luovutti kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläiselle (kesk.) selvityksen sähköisen asioinnin nykytilasta sekä kehittämistarpeista.
Sähköisen asioinnin pitää olla mahdollista, mutta ei velvoittavaa.
Tilanteen parantamiseksi Määttä ehdottaa sähköisen asiointilain kokonaisuudistusta, joka palvelisi myös hallituksen ajamaa normien purkamista. Sähköiset palvelut vähentävät Määtän mukaan hallintotaakkaa ja parantavat tehokkuutta.
Hän ehdottaa uhkasakkoa viranomaisille, jotka eivät tarjoa digitaalisia palveluita.
– Viranomaisen olisi nostettava nettisivuillaan oleva sähköpostiosoite ensimmäiseksi puhelinnumeron ja osoitteen sijaan, jotta asiakas sen löytäisi.
Kansalaisia kannustettaisiin sähköiseen asiointiin maksuporrastuksin. Jo nyt passin tai henkilökortin hankkiminen on edullisempaa netitse.
Paperiasioinnin oltava mahdollista
Määttä on selvitystyössään ottanut huomioon myös digitaalisen syrjäytymisen.
Kaikilla kansalaisilla ei ole pääsyä nettiin tai asioiden sähköiseen hoitoon vaadittavaa osaamista. Selvityksessä huomioidaan, että 8–12 prosentilla väestöstä on suuria vaikeuksia lukea ja ymmärtää yleiskielistä tekstiä.
– Sähköisen asioinnin pitää olla mahdollista, mutta ei velvoittavaa, Määttä toteaa.
Rinnakkaisasiointi eli myös paperinen asiointi pitää Määtän mukaan säilyttää kansalaisten yhdenvertaisuuden nimissä.
– Meillä pitää olla myös luottamus sähköiseen asiointiin. Esimerkiksi nettihuijaukset ja identiteettivarkaudet eivät edistä luottamusta sähköiseen viranomaisasiointiin, Määttä sanoo.
Virossa ollaan onnistuttu
Naapurimme Viro on onnistunut luomaan sähköisen asioinnin järjestelmän, X-Roadin, jo vuosia sitten. Sen kautta voi esimerkiksi äänestää.
Kysyttäessä syytä Suomen hitauteen digitaalisessa asioinnissa ministeri Vehviläinen tyytyy puolustelemaan Suomen kansallista palveluväylää, suomi.fi:tä.
– Olemme hyvässä yhteistyössä Viron kanssa käyttäneet myös X-Roadin tekniikkaa.
Suomi.fi -nettipalvelun kautta pääsee julkishallinnon asiointiin niin sanotun yhden luukun periaatteen mukaisesti. Ministeri myöntää, että vielä tarvitaan paljon tiedotusta, että suomi.fi -palvelusivusto tulisi laajasti tutuksi.
– Lainsäädäntö on Virossa yksinkertaisempaa, siksi X-Road on ollut siellä mahdollinen, Määttä tarkentaa.