Jarno Mela

Kehittyvä robottitekniikka ja älyliikenne voivat mullistaa liikkumista tavoilla, joita emme vielä edes aavista. Mutta vaikka tulevaisuuden busseja kuljettaisivatkin robotit, tarvitaan liikenteen ammattilaisia JHL:n mukaan aina.

Ihmisen ammattitaitoa tarvitaan myös tekoälyn aikakaudella ja työntekijät on JHL:n mukaan pidettävä mukana liikenteen murroksessa.

Joukkoliikenne ja alan työpaikat ovat rajussa muutoksessa, kun liikenteessä käytettävä teknologia kehittyy. Tulevaisuudessa se voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että kaupunkibussin ratissa ei enää istu kuljettajaa vaan autoa ohjaa robotti. Älyliikenne voi muuttaa liikkumista yllättävilläkin tavoilla, joita on vaikea ennakoida.

Murros on niin suuri, että se väistämättä vie mennessään osan alan nykyisistä työpaikoista. Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine muistuttaa, että liikenteen ammattilaisia tarvitaan myös tulevaisuudessa.

– Teknologian muutos myös luo uusia työpaikkoja. Työ ei katoa mihinkään, se vain muuttuu. Työntekijät pitää ottaa mukaan muutokseen ja heille pitää järjestää tarvittavaa koulutusta.

Länsimetron työmaalla moni asia meni pieleen

ILMOITUS

Liikenteessä tarvitaan uutta teknologiaa, joilla julkinen liikenne voidaan turvata tasapuolisesti kaikille. Muutoksessa parhaita asiantuntijoita ovat liikenteen ammattilaiset eli kuljetusalan erilaiset työntekijät. Jos työntekijöiden mielipiteitä ei kuunnella, voi tuloksena olla nippu ongelmia. Tuore esimerkki löytyy Länsimetron työmaalta, jossa moni asia meni pieleen.

– Länsimetroa suunniteltiin alun perin automaattiohjattavaksi. Kun tämä ei onnistunut, jouduttiin tekemään väliaikaisia ratkaisuja. Työntekijöitä ei kuunneltu riittävästi, ja syntyi monenlaisia puutteita. Jotkut ratkaisut saattavat jopa vaarantaa matkustajaturvallisuuden.

Vaikka erilaiset kulkuvälineet saataisiin kulkemaan ilman kuljettajaa, ei ihmisen vastuu liikenteen turvallisuudesta katoa mihinkään. Automatisoitu liikenne voi sen sijaan nostaa esiin aivan uusia vastuukysymyksiä, joihin on oltava selvät vastaukset.

– Kenellä on vastuu, jos vaikka työntekijän pitää vaaratilanteessa valita, ohjaako hän robottiauton ihmisen päälle vaiko ulos tieltä? Ammattiliittona meidän tehtäviimme kuuluu myös vaatia sellaista työoloja, sääntöjä ja lakeja, että vastuut ovat selvät.