Elokuvan historian pioneereihin kuuluva ranskalainen ohjaaja Louis Feuillade tunnetaan sarjamuodon (varsinkin rikos- ja jännityssarjojen) uranuurtajana. Feuillade-klassikoista kuuluisimpia ovat Judex ja sitä edeltävä, nyt peräkkäisinä päivinä esitettävä viisiosainen Fantomas (1913).
Sarjan aloitusfilmin Giljotiinin varjossa valttina on ensimmäisistä kuvista lähtien sen päällekäyvä vanhahtavuus. Se tuntuu nykyvirtausten keskellä pelkästään piristävältä.
Tekninen kehitys oli tuolloin vasta alkutekijöissään, joten ilmaisu on hyvin pelkistettyä ja yksinkertaista.
Fantomas oli välitön maailmanlaajuinen menestys.
Liikkumaton kamera on itsestäänselvyys, samoin linkki teatterin näyttämölliseen maailmaan. Näyttelijätyö korostuu, näyttelijöiden elehdintä ja paljon kertovat ilmeet ovat aivan olennaisia.
Samalla miljööt vaihtuvat varsin tiuhaan, kohtauksesta toiseen siirrytään rivakasti. Ohjaajana Feuilladella on silmää jutun sisällölle, kohtaukset huokuvat nautittavaa nyanssien tajua.
Tällainen meno ja meininki myös vetosi aikalaiskatsojiin, Fantomas oli välitön maailmanlaajuinen menestys – erityisesti Venäjällä tykättiin. Sarjan fantasiasta innostuivat myös tunnetut runoilijat Guillaume Apollinaire ja Max Jacob.
Toisessa osassa Juve vastaan Fantomas on selvästi enemmän elokuvallista potkua, ja iso plussa on myös siirtymä painokkaammin ulkoilmaan: näkymiä Pariisin katukuvasta katsoo suorastaan ahmien.
Fantomas-leffojen onkin sanottu dokumentoineen ilmeikkäästi paitsi tuolloista Pariisia, myös ylipäänsä elämää ensimmäistä maailmansotaa edeltäneessä Ranskassa.
Fantomas (Rene Navarre) on monikasvoinen ja nerokas rikollinen, jota komisario Juve (Breon) innokkaan toimittaja-avustajansa (Georges Melchior) kanssa leffasta toiseen sitkeästi jahtaa.
Noin tunnin mittaisten elokuvien pohjana on Pierre Souvestren ja Marcel Allainin suosittu romaanisarja (1911–1914).
Fantomas. Osat 1-5. Teema Fem alkaen tiistaina 10.7. klo 14.55, keskiviikkona klo 13.55, to klo 14.00, perjantaina klo 13.30 ja klo 14.35. Areena.