Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson on huolissaan korkeakoulutukseen kaavailluista muutoksista.
Hän on huolissaan siitä, että valmistelussa olevan korkeakouluvision toimeenpano tarkoittaisi tutkintoon johtavan koulutuksen muuttumista maksulliseksi opiskelijoille.
– Vision suuri ongelma on, että siinä ei ole käsitelty teemoja, jotka liittyvät koulutukselliseen tasa-arvoon, ja tämä ongelma näkyy nyt myös valitettavasti toimeenpanon suunnittelussa, Andersson sanoo.
Korkeakoulutus periytyy Suomessa edelleen vahvasti.
– Korkeakoulutus on edelleen keskeisessä roolissa yhteiskunnallisen tasa-arvon takaajana ja mahdollistajana. Siitä huolimatta korkeakoulutus periytyy Suomessa edelleen vahvasti. Kouluttamattomuuden periytyvyyden vähentämisen ja korkeakoulutuksen maksuttomuuden tulee ehdottomasti olla osa korkeakouluvision toimeenpanoa.
Andersson on opetus- ja kulttuuriministeriön vuonna 2017 käynnistämän korkeakouluvision valmistelun seurantatyöryhmän jäsen.
Täydennyskoulutuksesta se alkaa
Korkeakouluvision seurantaryhmälle on esitetty esimerkiksi, että maksullinen täydennyskoulutus ulotetaan koskemaan tutkinnon osia ja että korkeakoulu voisi myöntää tutkinnon ilman opiskelijaksi ottamista. Käytännössä tämä avaisi mahdollisuuden hankkia koko tutkinto maksullisen, avoimen korkeakoulutuksen kautta.
– Näin tutkintonsa suorittaneet siis maksaisivat opinnoistaan kovan hinnan, Andersson arvioi.
– Lisäksi heillä ei todennäköisesti olisi samanlaista oikeutta tukipalveluihin, ohjaukseen tai opiskelijoille suunnattuihin etuuksiin kuin muilla opiskelijoilla. Pääperiaatteena tulee olla, että tutkintoon johtava koulutus säilyy maksuttomana jatkossakin.
Jatkuvan oppimisen puolesta
Andersson toteaa vasemmistoliitolle olevan tärkeää, että kaikki pääsevät nykyistä paremmin täydentämään omaa osaamistaan missä tahansa vaiheessa työuraa ja erilaisissa elämäntilanteissa.
Vasemmistoliitto pitää jatkuvan oppimisen edistämistä koulutuspoliittisesti kannatettavana tavoitteena. Andersson muistuttaa, että se ei saa tapahtua koulutuksellisen tasa-arvon ja maksuttomuuden kustannuksella.
Puolueen mukaan jatkuvan oppimisen rahoitusmalleissa pitää huomioida myös esimerkiksi työnantajien vastuu ja panos. Tämä ei saa kuitenkaan tarkoittaa, että tutkintoon johtavan koulutuksen maksuttomuus murretaan.
– Korkeakouluvision toimeenpanossa yksi tärkeimmistä asioista on korkeakoulujen perusrahoituksen kasvattaminen ja rahoitusmallien kehittäminen tieteen autonomiaa vahvistavaan suuntaan, Andersson sanoo.
– Tällä hallituskaudella suunta on ollut päinvastainen, kun perusrahoitusta on vähennetty ja ohjattua tutkimusrahoitusta lisätty.