Uusintana esitettävää brittidokumenttia Bolshoi Babylon (2015) katselee #metoo-kampanjan pohjalta oikeastaan väistämättä hieman toisin silmin kuin pari vuotta sitten. Baletin tähtitanssijoihin kuuluva Maria Allash viittaa seksin mahdollisuuteen vallankäytön välineenä (= roolitukset), mutta hän ei spekuloi asialla sen enempää.
Viimeaikaisten paljastusten valossa taidemaailman likainen peli näyttää olevan myös klassisen musiikin ympärille kietoutuvien piirien arkea niin meillä kuin muuallakin.
Suomen kansallisbaletin johtaja Kenneth Greve sai keväällä kenkää epäasiallisen käytöksen takia, vuonna 2013 itänaapurissa pelattiin rajummin panoksin. Bolshoin taiteellinen johtaja Sergei Filin joutui happohyökkäyksen kohteeksi ja oli vähällä menettää näkönsä. Pahoinpitelyn oli tilannut baletin ensitanssija Pavel Dmitritshenko. Motiivina kerrotaan olleen hänen suivaantumisensa tyttöystävän syrjäyttämiseen tärkeässä roolituksessa.
Luvassa on elämää suurempaa balettia venäläiseen tapaan.
Nick Readin ja Mark Franchettin ohjaama brittidokumentti on monessakin mielessä erittäin antoisa tuttavuus.
Haastateltujen joukko on runsas ja moniääninen, ja mikä parasta, avoin ja paikoin hyvin kriittinen. Sanansa happoskandaalin ja Bolshoin arjen osalta sanovat niin monet tanssijat kuin teatterin johtoporraskin. Luvassa on elämää suurempaa balettia venäläiseen tapaan.
Bolshoin erityisaseman kiteyttää teatterissa vieraileva pääministeri Dmitri Medvedev. Hän toteaa rinta rottingilla, että Bolshoi on Venäjän salainen ase, our secret weapon, kuten hän asiaa englanniksi hauskasti korostaa.
Toisessa yhteydessä teatterin johtaja Vladimir Urin komppaa näin: ”Bolshoi-teatteri on Venäjän symboli”. Eräs haastatelluista puolestaan sanoo, että Bolshoi on alusta lähtien ja myös Neuvostoliiton aikana ollut valtaeliitin suojeluksessa – kuvaavasti Kreml on vain kivenheiton päässä.
Dokumentti antaa hyviä avaimia ymmärtää reilusti pintaa syvemmältä niin venäläistä mentaliteettia ylipäänsä kuin yhteiskunnallisen vallankäytön mekanismejakin. Keskeisiä tekijöitä tässä ovat baletin kurinalaisuus, spektaakkelimainen näyttävyys, suuret intohimot, juonittelut kulisseissa sekä yksilön ja kollektiivin suhde, jossa isot egot jylläävät alleen hiljaisemmat puurtajat, tavalla jos toisellakin.
Suorapuheinen balettimestari Boris Akimov on pitkän linjan bolshoilainen. Hän toteaa viileästi: ”Teatterimaailma on julma”.
Bolshoi Babylon
Teema Fem pe 8.6. klo 12.00. Areena.