Anoppi on porvarisrouva (Kristin Scott Thomas) ja miniä aran oloinen nuori nainen (Michelle Williams), jonka puoliso on sotimassa rintamalla. Tästä lähtöasetelmasta käynnistyy kesään 1940 sijoittuva, Irene Nemirowskyn postuumisti julkaistuun tarinaan perustuva ja Saul Dibbin ohjaama sota-ajan draama Ranskalainen sarja (Suite française, 2014).
Saksalaiset ovat juuri miehittäneet Ranskan, sotilasosasto saapuu myös Keski-Ranskassa sijaitsevaan Bussyn kylään. Sen hienoin talo on anopilla, jonne majoittuu nuori saksalainen upseeri (Matthias Schoenarts).
Tarinan romanttinen kuvio on toteutettu fiksusti ja tyylitajulla. Haikea pianomusiikkikin soi näissä raameissa luontevasti.
Romanttinen kuvio on toteutettu fiksusti ja tyylitajulla.
Williams ja Schoenarts ovat hyvä kaksikko, he luovat hillityillä roolisuorituksillaan asianmukaisen poltteen ”lyhyt onni” -tyyppiseen suhteeseen.
Tarina ei typisty kuitenkaan tuohon suhteeseen. Elokuva laajenee vivahteikkaaksi kuvaukseksi sodan keskelle joutuneesta yhteisöstä miehitysvallan alla. Kyläkollektiivia voikin pitää edellä mainitun kaksikon veroisena pääosanesittäjänä.
Tapahtumat havainnollistavat, miten rintamalajit kulkevat yhtä lailla yksilötasolla eli vihollisuudet eivät välttämättä mene kansallisuuksien mukaan. Tästä saadaan runsaasti dramaattista aikaa hyvin kuvastavia näytteitä muunkin kuin raja-aitoja helposti kaatavan seksuaalisuuden osalta. Samalla nähdään, miten vaikeaa on murtaa sosiaalinen kuilu kyläläisten kesken.
Ranskalaisen sarjan erityisenä ansiona on tapahtumissa kuvattu sotanäyttämön kompleksisuus siviilien ja miehittäjien kesken.
Ranskalainen sarja. Teema Fem keskiviikkona 30.5. klo 22.00. Areena.
[digilehti pvm=20180525 sivu=32]