Amerikkalaisjännärissä Muukalainen katosi (The Stranger, 1946) ollaan valmistusajankohdan hermolla. Luhistuneen Saksan natsijohtajia etsitään ympäri maail-maa, yksi sotarikoskomissaareista on amerikkalainen Wilson (Edward G. Robinson).
Hän haluaa napata ison tekijän: Franz Kindlerin sanotaan keksineen ajatuksen keskitysleireillä toteutettavasta kansanmurhasta. Sotarikollisen jäljitys vie komissaarin idylliseen amerikkalaiseen pikkukaupunkiin.
Leffan iso paha pahis on selvillä heti alussa. Se ei kuitenkaan heikennä katsomiskokemuksen viihdyttävyyttä tai jännittävyyttä. Muukalainen katosi tempaa heti imuunsa ja tarjoaa tiivistunnelmaista kyytiä loppuun asti.
Tarina sopii luontevasti ohjaaja-pääosanesittäjä Orson Wellesin imagoon. Omaan mahtavuuteensa sortuvat ”elämää suuremmat” hahmot ovat Wellesin lempialuetta, ja tuossa joukossa Kindler kuuluu loppupeleissä surkeimpiin vikisijöihin: ”Tein vain velvollisuuteni”.
Elokuva tarjoaa rivakkaa juonenkulkua Russell Mettyn upeassa kuvauksessa. Vaikuttavia mustavalkokontrasteja riittää, samoin jykeviä ylä- ja alakulmia. Melodramaattisuus ja ekspressionistisuus takaavat meininkiin kunnon poltteen. Huumori kukkii samalla aaltopituudella.
Jännityksen kiristyessä naispäähenkilön (Loretta Young) osa nousee yhä keskeisemmäksi. Loukkuun ajetun aviovaimon osa tuo mieleen pari vuotta aikaisemman Ingrid Bergmanin tähdittämän maineikkaan Hollywood-klassikon Kaasuvalo (1944).
Muukalainen katosi. Teema Fem torstaina 26.4. klo 21.00. Areena.