Kuluneen viiden vuoden aikana vaateteollisuus on ottanut askeleita kohti vastuullisempaa tuotantoa, mutta vielä viime vuonna yli 400 ompelutehtaan työntekijää kuoli Bangladeshissa tehdasonnettomuuksissa.
Vaatevallankumous-kampanja alkaa sadassa maassa
Bangladeshilaisen Rana Plazan romahduksessa 24. huhtikuuta 2013 kuoli 1 138 ompelutehtaan työntekijää ja yli 2 000 loukkaantui. Tapahtuma ravisteli muotiteollisuutta ympäri maailman. Rana Plazan katastrofista sai alkunsa myös Vaatevallankumous-kampanja, Fashion Revolution. Se on kasvanut maailman suurimmaksi vaateteollisuuden vastuullisuutta vaativaksi kansainväliseksi liikkeeksi. Kampanja käynnistyy tänään yli sadassa maassa. Viime vuonna siihen osallistui eri tavoin yli 2 miljoonaa ihmistä.
Positiivisia uutisia ovat olleet muun muassa se, että ompelutyöntekijöiden minimipalkkoja on nostettu Bangladeshissa ja Kambodzhassa, ja yli 1 300 ompelutehtaan turvallisuus on tarkistettu Bangladeshissa.
- Viiden vuoden aikana ihmiset joka puolella maailmaa ovat käyttäneet ääntään ja näyttäneet vaateteollisuudelle, että asioiden täytyy muuttua. Sillä on ollut vaikutusta, mutta työ on vasta alussa, kansainvälisen kampanjan perustaja Carry Somers sanoo.
Viidessä vuodessa moni asia on liikahtanut muotiteollisuudessa oikeaan suuntaan. Positiivisia uutisia ovat olleet muun muassa se, että ompelutyöntekijöiden minimipalkkoja on nostettu Bangladeshissa ja Kambodzhassa, ja yli 1 300 ompelutehtaan turvallisuus on tarkistettu Bangladeshissa.
- Silti epäkohtia on vielä valtavasti, kampanjan Suomen-tiimin vetäjä Heidi Korva sanoo.
- Viime vuonna Bangladeshissa tapahtui yli 300 tehdasonnettomuutta, ja niissä kuoli 426 ompelutehtaan työntekijää. Turvallisuusongelmat eivät ole siis poistuneet mihinkään, vaikka kuulemmekin onnettomuuksista täällä Euroopassa harvakseltaan. Lisäksi palkat ovat edelleen haaste: vaikka minimipalkkoja on nostettu, ne ovat edelleen niin pieniä, etteivät ne riitä kattamaan elinkustannuksia.
Vaatevallankumous-kampanja näkyy tapahtumina ympäri Suomen
Vaatevallankumous-kampanja pyörähtää tänään käyntiin viidettä kertaa myös Suomessa. Viikon aikana ihmisiä ympäri maailman kannustetaan kysymään vaatemerkeiltä vaatteiden alkuperästä: missä merkin vaatteet on ommeltu, missä kangas kudottu ja värjätty, tietääkö vaatemerkki mistä vaatteissa käytetty puuvilla tai muu materiaali on peräisin.
- Viime vuonna vaatemerkit saivat 113 000 #whomademyclothes-kysymystä. Yli 2 400 vaatemerkkiä vastasi kysymyksiin, mikä on ilahduttava muutos kampanjan alkuvuosiin verrattuna”, Heidi Korva kertoo.
Kampanja tapahtuu enimmäkseen netissä ja sosiaalisessa mediassa, mutta sen tiimoilta järjestetään myös tapahtumia. Suomessa on viikon aikana luvassa tapahtumia ainakin Helsingissä, Turussa, Tampereella, Lahdessa, Porvoossa ja Nummelassa.