Vasemmistoliiton entinen kansanedustaja ja ministeri Martti Korhonen arvioi, että tavallisen pyörän hankkijan on vaikea sulattaa liikenneministeriön kaavailemaa sähköpyörätukea.
– Eikös kuitenkin normipyörä ole kansanterveyden ja ympäristön näkökulmasta se, jolle pitäisi tukea maksaa, jos terveysvaikutuksia halutaan, Korhonen kysyy Facebookissa.
Liikenne- ja viestintäministeriössä kaavaillaan 400 euron tukea yksityishenkilöille sähköavusteisen polkupyörän hankintaan. Tuen voisi saada kerran kalenterivuodessa kuluvan vuoden heinäkuusta lähtien, mutta takautuvasti jo tämän vuoden huhtikuussa hankittuihin pyöriin. Esitetty laki olisi voimassa vuoteen 2021 asti ja siihen on varattu noin 16 miljoonaa euroa.
16 miljoonaa on paljon rahaa.
Esitys liittyy sekä kansallisten ilmastotavoitteiden saavuttamispyrkimyksiin että kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelmaan, joka on määrä julkistaa perjantaina.
Sähköpyörien hinnat vaihtelevat huimasti, mutta valtaosa myydyistä pyöristä maksaa 1500–2500 euroa. Korhonen pitää hintoja korkeina.
– Kovin kalliilta tuntuu tavallisen pyörän hankkijan näkökulmasta tuen kanssakin, hän arvioi.
Tukeen varataan noin 16 miljoonaa euroa.
– 16 miljoonaa on paljon rahaa, Korhonen toteaa.
– Onko tämä oikea osoite sille?
Ministeriö perustelee esitystä muun muassa sillä, että tutkimusten mukaan sähköavusteinen pyöräily pidentää keskimääräisiä pyöräilymatkoja ja korvaa automatkoja.