Toimittaja Ronen Bergman väittää tuoreessa kirjassaan, että Israelin puolustusministerinä tuolloin toiminut Ariel Sharon antoi määräyksen, jonka mukaan Israelin hävittäjien on ammuttava alas matkustajakone, jos oletetaan PLO:n johtajan Jasser Arafatin olevan koneessa.
Bergmanin mukaan Israelin taistelukoneet olivat marraskuusta 1982 tammikuuhun 1983 hälytysvalmiudessa suunnitelman toteuttamiseksi. Vähintään viisi kertaa ne ehtivät jo nousta ilmaan sitä varten.
Israelin ilmavoimien laatimien suunnitelmien mukaan Arafatia kuljettava kone ammuttaisiin alas Välimerellä kohdassa, jossa meri on viisi kilometriä syvä. Tämä tekisi pelastustoimet vaikeiksi, samoin kuin se, että suunniteltu paikka ei ollut rantavaltioiden jatkuvassa tutkaseurannassa.
Ilmavoimissa monet upseerit pitivät määräystä laittomana.
Suunnitelmaa ei kuitenkaan Bergmanin mukaan pantu toimeen, koska ilmavoimat jarrutti sitä ja useat johtavat upseerit kieltäytyivät noudattamasta laittomana pitämäänsä määräystä.
Jo lokakuussa 1982 Israelin hävittäjät olivat lähellä ampua alas kuljetuskoneen, jonka uskottiin kuljettavan Arafatia. Koneessa oli myös 30 palestiinalaislasta, jotka olivat saaneet vammoja Israelin tukemien kristittyjen joukkojen suorittamassa Sabran ja Shatilan joukkomurhassa Libanonissa.
Bergmanin kirjasta Rise and Kill First: The Secret History of Israel’s Targeted Assassinations kerrotaan lisää esimerkiksi Guardianin jutussa.