Ostin tänä aamuna vuorokausilipun Helsingin seudun liikenteen (HSL) mobiilisovelluksella. (Sovelluksen henkilö- ja maksukorttitietoineen olin ladannut puhelimeeni jo aiemmin. Sitä ei voi ihan käden käänteessä tehdä.)
Tarvitsen lippua tulevan vuorokauden aikana vähintään neljä kertaa. Bussissa, raitiovaunussa ja metrossa.
Lipusta aukeava info hämmästyttää:
”Jos aiot vaihtaa toiseen liikennevälineeseen, pidä sovellus auki tai käynnissä taustalla. Jos verkkoyhteys on ollut poikki tai sovellus suljettuna, lippu ei kelpaa kuljettajalle eikä VR:n porttirahastuksessa.”
Onko minun siis pidettävä koko seuraavan vuorokauden sovellus auki ja verkkoyhteys päällä? Normaalisti pidän netin kiinni säästääkseni sekä puhelimen akkua että aivojani jatkuvalta netin selaamiselta. Avaan yhteyden vain kun tarvitsen sitä.
Entä jos nettiyhteys katkeaa akun loppumisen vuoksi?
Etsin tietoa HSL:n verkkosivuilta.
”Voinko sulkea sovelluksen, kun tilaamani lippu on saapunut”, siellä kysytään.
Vastaus on yksiselitteinen:
”Pidä sovellus auki tai anna sen olla käynnissä taustalla niin kauan kuin tarvitset lippua.”
Nopealla googlauksella selviää, että ainakaan bussiin ei pääse, mikäli puhelimesta on loppunut virta.
– Bussiin noustessa mobiililippu pitää voida näyttää kuljettajalle. Kyytiin ei siis pääse, jos akku on loppu, HSL:n viestinnän asiantuntija Hanna Eriksson on vastannut Ilta-Sanomien kysymykseen 4. toukokuuta 2017.
Tietotekniikkaan keskittyvässä Tivi-lehdessä kerrottiin viime marraskuussa tilanteesta, jossa lippusovellus oli kaatunut ollessaan taustalla auki. Lipuntarkastajalle ei kelvannut tilaushistoria tai kolme muuta näkymää sovelluksesta.
HSL:n projektipäällikkö Jarmo Riikonen kertoo jutussa, että lippusovellus on tarkoituksella suunniteltu toimimaan niin, että sovellus pidetään auki ja verkkoyhteys on käytössä, koska se vaikeuttaa teknisesti lipun väärentämistä.
Soitan HSL:n asiakaspalveluun ja kysyn, onko nettiyhteys todella pidettävä auki, esimerkiksi seitsemän vuorokauden lipun kohdalla koko seitsemän vuorokautta.
Kuulemma ei. Riittää että se on auki, kun lippua näyttää bussikuskille.
Ystävällinen asiakaspalvelija lupaa laittaa palautteen eteenpäin, jotta tämä kerrottaisiin myös mobiililipun ohjeistuksessa.
Suljen nettiyhteyden. Sovellukseen ilmestyy teksti:
”Lippua ei voida näyttää, koska sovellus on ollut suljettuna ja puhelimella ole verkkoyhteyttä. Sinun ei tarvitse ostaa uutta lippua. Odota verkkoyhteyden palautumista.”
Tämä on selvää pässinlihaa, mutta eri informaatio kuin aiempi. Jos lippu ohjeistuksineen aiheuttaa päänvaivaa minulle, miten ohjeet mahtavat aueta älylaitteisiin tottumattomammalle?