Lehtikuva/Roni Rekomaa

Alkoholin myynti väheni alkuvuonna edellisvuoden vastaavasta ajankohdasta niin Alkon myymälöissä kuin kaupoissa. Sataprosenttiseksi alkoholiksi muunnettuina myyntimäärinä Alkon myynti aleni 1,6 prosenttia ja muun kaupan 2,1 prosenttia edellisvuodesta.

Ravintoloiden anniskelu sataprosenttiseksi alkoholiksi muunnettuna pysyi edellisen vuoden tammi-toukokuun tasolla. Tuoteryhmistä ravintoloissa suosiotaan kasvattivat viinit (4,5 prosentin kasvu tuotteen myydyissä litroissa) ja väkevät juomat (2,0 prosenttia).

Vähittäismyynnissä erityisesti siiderin menekki aleni (lähes viiden prosentin muutos tuotteen myytyinä litroina) ja long drink -tuotteet kasvattivat suosiotaan (Alkossa 4,6 prosenttia ja muussa kaupassa 1,9 prosenttia tuotelitroina).

Päivittäistavarakauppojen etujärjestö Päivittäistavarakauppa ry tiedotti keskiviikkona, että se tulkitsee alkoholin vähittäismyynnin pienentymisen olevan merkki alkoholikulttuurin muuttumisesta Suomessa.

Vuonna 2016 alkoholin myyntimäärä anniskeluravintoloissa aleni hieman yli kaksi prosenttia edellisestä vuodesta muunnettuna sadan prosentin alkoholiksi, Alkon myymälöissä aleni vajaan prosentin ja pysyi ennallaan muussa kaupassa. Tuolloin kauppojen aukioloja vapautettiin aiemmasta.

Alkoholilain kokonaisuudistus on eduskunnan käsiteltävänä, parhaillaan valiokuntakäsittelyssä. Hallituksen esitys toisi aiempaa alkoholipitoisempia juomia ruokakauppoihin ja sallisi pienten panimoiden myydä käsityöläisoluita.

Alkoholin myyntitilastoa julkaisee Valvira.