Elokuvan historian omintakeisimpiin tekijöihin kuuluvan ranskalaisen Jacques Tatin (1907–1982) elämään ja taiteeseen paneudutaan dokumentissa Suurenmoinen Tati (The Magnificent Tati, 2009). Sen anti on aika köykäinen, Tatin suurenmoisuus koomikkona ja elokuvaohjaajana typistyy pintaraapaisuihin.
Onneksi haastateltujen joukosta irtoaa monia osuvia kommentteja. Niiden ansiosta brittituotantoinen dokkari kannattaa katsoa, jos tuntee vähänkin kiinnostusta elokuvakomedian historiaan. Siihen Tati kirjoitti ainutlaatuisen jäljittelemättömän luvun.
Rytmi, koreografia ja pantomiimi ovat avainsanoja, joita perustellusti väläytellään tatilaisuuden peruskivinä.
Asiaan kuuluvat myös yksityiskohtien rikkaus, tuokiokuvat sekä nopeat hahmotelmat ja ennen muuta äänimaailma, jollaista tuskin tapaa muiden elokuvissa – aiheen loistava näyttö on Riemuloma Rivieralla (Les vacances de Monsieur Hulot, 1953).
Sarjakuvapiirtäjä Sylvain Chomet tuo mukaan kiintoisan rinnastuksen teatteriin ja sen näyttämöön.
Osuva pointti on se, että Tatin elokuvat suosivat aktiivia katsojaa: tämä etsii kohtauksista itse kohteita eikä vain tyydy siihen, että hänen katsettaan ohjaillaan – katsoja tavallaan osallistuu toimintaan.
Ennen dokumenttia esitettävä Playtime (1967) on monessakin mielessä kiinnostava tuttavuus. Tatin sanotaan käyttäneen huippukalliissa tuotannossa järeitä laajakankaisia välineitä ilmaisun minimoimisessa, ja tulos oli katastrofi. Yleisö ja kriitikot vieroksuivat, ja Tati teki konkurssin. Teatteriohjaaja Macha Makeieff tuo tapaus Playtimeen fiksun jälkiarvion.
Playtime. Teema Fem lauantaina 7.10. klo 21.00. Areena.
Suurenmoinen Tati. Teema Fem lauantaina 7.10. klo 23.30. Areena 30 päivää.