Epäluottamuslausetta hallitukselle esitti välikysymyksen ensimmäinen allekirjoittaja Harry Wallin (sd.), entinen veturimies. Hänen mukaansa Bernerin malli vaarantaa junakaluston nykyisen tehokkaan käytön.
– Meidän rautatieliikenteessä on perussääntönä, että henkilöliikenne ajetaan päiväaikaan ja tavaraliikenne yöaikaan. Tällöin voidaan käyttää tehokkaasti 354 veturia, kun sama veturi kiertää sekä henkilö- että tavaraliikenteessä.
– Toimiessani veturinkuljettajana ajopiirini oli laaja, sillä Seinäjoelta käsin ajoin henkilö- ja tavarajunia mm. Helsinkiin, Poriin, Jyväskylään ja Ouluun. Työnantaja pystyi käyttämään minua monipuolisesti ja lisäksi olin saanut tyyppikoulutuksen Pendolinosta dieselvetureihin.
Hallituksen esittämä malli yksityisistä monopoleista ja käytössä olevan kaluston jakamisesta eri yhtiöille heikentää Wallinin mukaan kaluston ja henkilökunnan tehokasta käyttöä.
– Sen seurauksena kustannukset kasvavat, lipunhinnat nousevat ja tarjonta tulee supistumaan. Liikenne loppuu ensimmäisenä harvaan asutuilla alueilla Pohjois- ja Itä-Suomessa. Samaan aikaan VR:n mahdollisuus maksaa valtiolle osinkoja laskee. VR on tulouttanut omistajalleen satoja miljoonia euroja viime vuosina.
”Kaikki hyötyvät”
Pääministeripuolue keskusta ilmoitti tukevansa kilpailun avaamista henkilöliikenteessä ja syytti oppositiota pelottelusta. Kokoomuksen mukaan palvelujen laatu joka tapauksessa pysyy ennallaan tai nousee, ja myös lippuhintojen lasku on todennäköistä. Siniset perusteli kilpailuttamista Iso-Britannian hyvillä kokemuksilla.
Välikysymykseen vastanneen Anne Bernerin mukaan kilpailuttamisessa voittavat kaikki.
– Rautateiden henkilöliikenteen uudistuksella pyritään siihen, että rautatieliikennepalvelujen tarjonta lisääntyy ja monipuolistuu. Kilpailun avaamisen tavoitteena on, että palvelut tuotettaisiin nykyistä tehokkaammin ja että ne vastaisivat nykyistä paremmin eri asiakasryhmien tarpeisiin. Liikenteen palvelutarjonnan kasvu ja kilpailu tarjoajien ja liikennemuotojen välillä hyödyttävät matkustajia.
Yrityksille kilpailu luo kannustimen toiminnan kehittämiseen.
– Kun yritykset kilpailevat matkustajista, asiakkaalle syntyy mahdollisuus valita erilaisten vaihtoehtojen väliltä, Berner sanoi.