Vasemmistoliiton puheenjohtaja, kansanedustaja Li Andersson ehdottaa yli vaalikausien ulottuvaa investointisuunnitelmaa raideliikenteen parantamiseksi.
Suomen henkilöliikenteestä vain viisi prosenttia kulkee raiteilla. Anderssonin mukaan raideliikenteen kehittäminen helpottaisi liikenteen päästövähennystavoitteiden saavuttamista. Se myös vähentäisi ruuhkia ja joustavoittaisi liikkumista.
– Raideverkon pitää olla kunnossa, jotta liikennettä voidaan lisätä. Ensiksi on siis korjattava niin sanotut pullonkaulat, jotka estävät raideliikenteen laajentumisen ja aiheuttavat vikoja ja myöhästymisiä. Myös liikenteen ohjausjärjestelmät pitää laittaa kuntoon.
Andersson ehdottaa, että raideliikenteen kehittämiseksi laaditaan konkreettinen toimenpideohjelma, jonka rahoituksesta tehdään yli vaalikausien ulottuva parlamentaarinen sopimus. Ratahankkeiden nykyisen, noin 100 miljoonan euron vuotuisen rahoituksen lisäksi tarvitaan hänen mukaansa vähintään toinen 100 miljoonaa.
– Suomen kaltaisessa suuressa maassa raideliikenne on peruspalvelu, jonka laadun kehittämisestä tulee olla pitkän tähtäimen suunnitelma. Parin seuraavan vaalikauden aikana ratahankkeiden rahoitustarve on ainakin parin miljardin luokkaa.
Tieliikenteessä suunnitelma onnistui
– Tieverkon korjausvelan kohdalla tällainen sopiminen onnistui, ja samaa yrittää nyt Bernerin parlamentaarinen työryhmä. Henkilö- ja tavaraliikenteellä on osittain eri ongelmakohdat, mutta niitä tulee kehittää samanaikaisesti. Kokonaisuudessaan sujuva liikenne hyödyttää sekä henkilö- että tavaraliikennettä, Andersson sanoo.
Investointien kiireellisyysjärjestyksessä Andersson nojaisi Liikenneviraston asiantuntija-arvioon. Esimerkkejä tarpeellisista korjauskohteista ovat Pasila–Riihimäki-rataosan parantaminen, Oulu–Kemi- ja Ylivieska–Iisalmi-yhteysvälien korjaus, Hangon radan sähköistys sekä Joensuun, Kouvolan ja Kuopion ratapihojen modernisointi.
Välikysymys tänään
Eduskunta keskustelee tiistaina iltapäivällä raideliikenteestä opposition tekemän välikysymyksen pohjalta. Siinä kritisoidaan ministeri Anne Bernerin ajamaa henkilöliikenteen kilpailuttamista.
Vasemmistoliitto on välikysymykseen liittyen kerännyt nimiä avoimeen kirjeeseen ministeri Bernerille.
”Suomi tarvitsee toimivan rataverkon voidakseen parantaa joukkoliikenneyhteyksiä ja saavuttaakseen ilmastotavoitteensa. Tähän tarvitaan raideinvestointeja, uusia yhteyksiä, toimivaa lippukauppaa ja edullisia matkalippuja – ei vastuutonta kilpailutusta. Emme suostu romuttamaan julkista junaliikennettä ja myymään sitä pala palalta pois”, kirjeessä muun muassa todetaan.