Rautateiden henkilöliikenne avataan asteittain kilpailulle vuoteen 2026 mennessä, kertoi liikenneministeri Anne Berner keskiviikkona. Liikkeelle lähdetään Etelä-Suomen taajamaliikenteestä väleillä Tampere-Helsinki ja Riihimäki-Lahti-Kouvola-Kotka.
VR:stä eriytetään tämän takia kolme yhtiötä, jotka koskevat kalustoa, kunnossapitoa ja kiinteistöjä. Työntekijät siirtyvät kokonaan valtion omistamiin yhtiöihin vanhoina työntekijöinä.
Rautateiden osuus henkilöliikenteestä on Suomessa noin viisi prosenttia. HSL:n alueella tehdään vuosittain 63 miljoonaa matkaa, VR:n hoitamassa henkilöliikenteessä muualla Suomessa 12 miljoonaa.
Bernerin mukaan kilpailutus toteutetaan käyttöoikeussopimusten kautta. Tällöin markkinoille ei tule avointa pääsyä, vaan valtio kilpailuttaa tiettyjä reittejä.
Hallituksessa vielä kesäkuun alussa olleiden perussuomalaisten kansanedustaja, VR:n hallintoneuvoston puheenjohtaja Ville Tavio tyrmäsi suunnitelman oikopäätä. Hänen mukaansa Juha Sipilän hallitus on myymässä VR:n yksityisille pilkkahintaan.
– Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner ja hallitus ovat siirtämässä VR:n junat perustettavaan uuteen kalustoyhtiöön, josta valtio taas antaa ne yksityisten yritysten käyttöön. Tällaista toimintamallia ei ole käytössä missään muualla maailmassa. Kilpailutuksen voittanut yritys olisi pakotettu käyttämään liikennöinnissään valtion omistamia junia.
– Jos Bernerin ehdotus toteutuu, niin pian ulkomaalaiset suuryritykset käärivät voitot – veronmaksajien kustannuksella, Tavio sanoi, ja kertoi hallintoneuvoston käsittelevän asiaa ensi viikolla.
Kokoomuksessa linjauksesta riemuittiin.
– Suunniteltu uudistus hyödyttää ihmisiä monella tapaa. Palvelut monipuolistuvat, lippu- ja tavarahinnat laskevat ja liikkuminen helpottuu, sanoi kansanedustaja Elina Lepomäki.
Hänen mukaansa henkilöjunaliikenteen kilpailun avaaminen on yleisesti lisännyt junamatkustamisen määrää. Matkustajamäärät ovat kasvaneet pitkälti paremman aikataulu- ja reittitarjonnan myötä.