Lapsi- ja perhejärjestöt kannattavat sosiaali- ja terveysuudistusta sotea, mutta varoittavat valinnanvapausmallin vesittävän sen tavoitteet.
Valinnanvapausuudistus on perusteltua toteuttaa vasta sitten, kun lakiehdotuksen epäkohdat on korjattu ja maakunnat ovat voineet valmistautua valinnanvapauslain toteuttamiseen. Esimerkiksi tietojärjestelmien saaminen yhteensopivaksi vaatii aikaa, toteavat Mannerheimin Lastensuojeluliitto, Lastensuojelun keskusliitto ja kymmenen muuta järjestöä yhteisessä kannanotossaan.
Valinnanvapauslakiesitykseen tehtiin lausuntokierroksen jälkeen muutoksia, mutta järjestöjen mukaan ne eivät olennaisesti paranna epäkohtia. Vaarana on, että perheiden eriarvoisuus kasvaa. Integraation paranemisen sijaan palvelut uhkaavat sirpaloitua, palvelujen saatavuus heikentyä ja kustannukset kasvaa.
Valinnanvapausmalli näyttäytyy myös liian monimutkaisena ja vaikeasti hallittavana.
Heikommassa asemassa olevien tilanne huonontuu
Lapsi- ja perhejärjestöjen mielestä valinnanvapausmalli sopii yksittäisiin ja selkeisiin hoitotoimenpiteisiin. Hyvässä asemassa oleville perheille valinnanvapaus voi luoda lisää mahdollisuuksia valita palveluita.
Huonosti malli sopii tilanteisiin, jotka vaativat moniammatillista työskentelyä ja pitkäkestoista sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkuutta.
”Etenkin heikommassa asemassa olevien perheiden tilanne uhkaa huonontua. Miten toimivista palveluketjuista ja -kokonaisuuksista vastataan esimerkiksi lastensuojelu-, mielenterveys-, vammais- tai päihdepalveluiden asiakkaana olevien perheiden kohdalla?”, järjestöt kysyvät.
Sosiaali- ja terveyspalveluiden siirtäminen kunnilta maakunnille tulee keskittämään palveluita ja harventamaan palveluverkkoa. Sote-keskusten yhtiöittämisvelvoite johtaa siihen, että sote-keskuksia johdetaan liiketoimintalogiikalla. Harvaan asutuilla seuduilla ei markkinalogiikalla ylläpidetä palveluja. Heikosti tuottavat yksiköt karsitaan ja sote-palvelut karkaavat asutuskeskuksiin.
Neuvolat yhtiöittämisen ulkopuolelle
Järjestöt väittävät, että hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen on jäänyt sote-uudistuksessa sivurooliin.
Keskeinen rooli lapsiperheiden hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä on äitiys- ja lastenneuvoloilla. Hallitus on jättämässä neuvolapalveluiden aseman valinnanvapausmallissa maakuntien päätettäväksi.
Neuvoloiden liittäminen valinnanvapausmalliin todennäköisesti heikentää edistävää ja ehkäisevää työtä, järjestöt varoittavat.
Valinnanvapausmallin myötä pitkäjänteinen edistävä ja ehkäisevä työ on jäämässä jatkossa vähemmälle huomiolle. Äitiys- ja lastenneuvola tavoittaa lähes kaikki lapsiperheet. Jatkuvuuden ansiosta neuvolat ovat pystyneet tekemään ehkäisevää työtä, joka vähentää korjaavan työn tarvetta ja sitä kautta kustannuksia.
Neuvolat tulisi liittää osaksi maakunnan koordinoimaa perhekeskusta, joka sisältää lasten ja perheiden hyvinvointia ja terveyttä edistäviä sekä varhaisen tuen ja hoidon lähipalveluja, järjestöt esittävät.
Niiden mukaan valinnanvapauslakiesityksen lapsivaikutusten arviointi on jäänyt keskeneräiseksi ja puutteelliseksi. Lapsi- ja perhejärjestöt esittävät, että valinnanvapauslainsäädännön valmistelua jatketaan ja että siitä tehdään perusteellinen lapsi- ja perhevaikutusten arviointi.