Jotain outoa, josta ei ole tiedotettu, tapahtui hallituksen puoliväliriihessä maanantaina ja tiistaina. Perussuomalaiset saivat haluamansa eli estivät kaikkien muiden – hallitus- ja oppositiopuolueiden sekä työmarkkinajärjestöjen laidasta laitaan – välttämättömänä pitämän perhevapaauudistuksen selvittämisen. Siis ei itse uudistusta, vaan sitä ei saa edes selvittää kahteen vuoteen.
Se oli niin iso myönnytys perussuomalaisille, että jotain oli annettava vastineeksi. Mitä, se alkoi paljastua keskiviikkona, kun eduskunnan talousvaliokunnan esityslistalle ilmestyi hallintarekisteristä päättäminen. Ja päätös tehtiinkin torstaina hallituspuolueiden äänin 8–5.
Vastoin pyhiä lupauksiaan perussuomalaiset ovat nyt hallintarekisterin kannalla, vaikka vastustivat sitä viime vuoden loppuun asti hallituspuolueena samoin kuin oppositiossa. Oppositiojohtajana puheenjohtaja Timo Soini tiukkasi syyskuussa 2014 silloiselta pääministeri Alexander Stubbilta, mikä nykytilanteessa on väärin, ”että täytyy tällaista piilottamista tehdä?”
– Kun me hyvin paljon täällä yhteiskunnassa vaadimme tavallisilta ihmisiltä — tavalliset ihmiset joutuvat esittämään kaikki tulonsa, menonsa, ajonsa — niin miten voi olla, että sitten suuri raha, suuret omistukset nauttisivat tällaista hämärärekisterin suojaa? Arvoisa hallitus, tehkää yksi hyvä päätös vielä ennen joulua: haudatkaa tämä! sanoi Soini 25.9.2014.
Komissio Turuselle: Suomi voi haudata
Vielä viime joulukuussa hallintarekisteriä vastustanut talousvaliokunnan puheenjohtaja Kaj Turunen (ps) kertoi, että Suomi voi haudata hallintarekisterin lopullisesti, jos eduskunta niin haluaa. Samalla Suomi voi kieltää hallintarekisterin käytön eli suomalaisten osakeomistusten salaamisen myös ulkomailla.
Turusen näkemys perustui hänen Euroopan komissiolta hankkimiinsa tietoihin. Hän kertoi niistä Helsingin Sanomissa.
Torstaina Turunen perusteli mielipiteen kääntymistä sillä, että hän kuunnellut eri lakimiehiä.
Torstaina käänne hallintarekisterissä nousi myös tuoreeltaan keskusteluun eduskunnan kyselytunnilla. Talousvaliokunnassa vasemmistoliittoa edustava Hanna Sarkkinen kysyi valtiovarainministeri Petteri Orpolta (kok.), miksi hän haluaa edelleen ajaa omistusten hallintarekisteröinnin mahdollistamista, vaikka jo edeltäjä Stubb lupasi, että asia on kuopattu kaikissa muodoissaan.
Orpon mukaan laki täytyy saada eteenpäin, koska syksyllä Suomen pitää antaa Arvopaperikeskuksen toiminnalle jatkolupa.
– Lisäksi jos me tähän nyt tekisimme jonkun eurooppalaisesta oikeudesta poikkeavan käytännön, se ei luultavasti menisi läpi silloin EU:ssa — ei menisi. Tätä selvitettiin pitkään. Nyt tämä on tehty, mitä EU-lainsäädäntö meiltä edellyttää.
Turusen joulukuussa EU:n komissiolta saamien vastausten perusteella EU ei tätä kuitenkaan edellytä. Komissio katsoi, että suomalaisen pörssiyhtiön kohdalla sovelletaan kansallista lainsäädäntöä siitä, onko hallintarekisteröinti mahdollista vai ei.
Piilottelua, veronkiertoa
– Omistusten hallintarekisteröinnin salliminen ulkomaiden kautta lisää omistusten piilottelun, veronkierron ja talousrikollisuuden mahdollisuuksia, Sarkkinen sanoi kyselytunnilla.
Valiokunta tosin liitti mietintöön perussuomalaisten toivomia lausumia siitä, että uuden lain synnyttämät porsaanreiät tukitaan myöhemmin. Vähänkin eduskunnan toimintaa tuntevat tietävät, että lausumat ovat hallitusryhmien tapa rauhoitella huonoa omatuntoa silloin, kun ne eivät uskalla poiketa hallituksen esityksestä.
Hanna Sarkkinen totesikin, että jostain syystä hallitus ei tuonut eduskunnalle esityksiä, joilla olisi voitu tukkia porsaanreiät jo nyt ja vaatia suomalaisilta suoraa omistusta myös ulkomaalaisten arvopaperikeskusten kautta omistettaessa.
– Norja tekee tällä hetkellä niin. Se vaatii suoraa omistusta kansalaisiltaan myös ulkomaalaisissa arvopaperikeskuksissa.
Turunen puolusti perussuomalaisten takinkääntöä kyselytunnilla juuri ponsilla:
– Perussuomalaiset ovat mukana tässä juuri sen takia, että täällä ovat nämä ponnet. Nämä ovat voimakkaat ponnet, joissa edellytetään nyt kotimaista lainsäädäntöä siitä, että saadaan myös ulkomailta nämä tiedot, ja jos ei saada, niin rankimman kautta verotetaan.
Turusen mukaan hallintarekisteriä ei ole hyväksytty Suomessa, ja ulkomailla se on tehty nyt kannattamattomaksi silloin, jos omistustiedot eivät ole käytettävissä.
Suomen poikkeus vaarassa
Esitykseen liittyy muitakin ongelmia. Kokoomus on ajanut hallintarekisteriä vuosikausia, mutta Jyrki Kataisen (kok.) hallituksessa muun muassa vasemmistoliiton vastustus esti sen etenemisen. Sen sijaan Suomi neuvotteli lainsäädäntöönsä poikkeuksen, joka on nyt vaarassa.
Tämän totesi Turunenkin Helsingin Sanomissa joulukuussa: hän sanoi, että ”Suomen ei kannata sallia hallintarekisteröintiä lainmuutoksella senkään vuoksi, että Suomen neuvottelema poikkeussopimus suoran omistuksen säilyttämisestä kotimaassa ei ehkä enää olisi voimassa”.
Saman ongelman kyselytunnilla nosti esiin vihreiden Touko Aalto.
– Ymmärtääkö hallitus, mihin tämä esitys johtaa? Kuka tahansa voi tämän esityksen jälkeen valittaa EU-tuomioistuimelle siitä, että Suomi mahdollistaa hallintarekisteröinnin suomalaisille ulkomailla mutta ei Suomessa. Tämä olisi suomalaisen suoran ja avoimen omistusjärjestelmän loppu, koska Suomen neuvottelema poikkeus on voimassa vain vallitsevassa oikeustilassa, ei enää tämän muutoksen jälkeen. EU-tuomioistuin tulee tuomitsemaan, että järjestelmän pitää olla yhdenvertainen, ja tämän muutoksen kautta hallintarekisteröinti tulee myös Suomeen.
Laki on tarkoitus saada voimaan jo kesäkuussa.