Muammar Gaddafi esitti vähän ennen kuolemaansa synkän ennustuksen:
”Kuunnelkaa, Naton väki! Pommitatte muuria, joka on katkaissut afrikkalaisten siirtolaisten tien Eurooppaan ja Al-Qaidan terroristien tien. Libya on ollut tämä muuri. Te tuhoatte sen. Olette idiootteja ja palatte vielä helvetin tulessa tuhansien afrikkalaisten siirtolaisten vuoksi ja siksi, että olette tukeneet Al-Qaidaa.”
Pääsyy pakolaisuuteen on slovenialaisen filosofi
Slavoj Žižekin (s.1949) mukaan globaali kapitalismi ja sen geopoliittinen peli. Jos emme muuta sitä, afrikkalaisten pakolaisten joukkoon yhtyy pian toisia pakolaisia Kreikasta ja muista Euroopan maista:
Vasemmistolaisen politiikan ohjenuoraksi Žižek ehdottaa kamppailua länsimaista uuskolonialismia vastaan ja kamppailua fundamentalismia vastaan.
”Minun nuoruudessani tällaista organisoitua yritystä säädellä yhteistä omaisuutta nimitettiin kommunismiksi. Ehkä meidän pitää keksiä kommunismi uudestaan.”
Terrorismia ja pakolaisuuden syitä hahmottavassa pamfletissaan Uusi luokkataistelu Žižek kritisoi vasemmistoa näköalattomuudesta menossa olevien kriisien suhteen. Pakolaiset ovat hinta, joka meidän täytyy maksaa globaalista taloudesta.
Epätoivoisessa hätätilanteessa olevien pakolaisten pakomatkat ovat osa hyvin organisoitua hämärämiesten toimintaa ja pakolaisten kuljettaminen on kasvanut monimutkaiseksi, miljardiluokan yritystoiminnaksi. Kuka sen kustantaa? Ja kuka sitä koordinoi? Missä ovat ne eurooppalaiset tiedustelupalvelut, jotka tutkisivat nämä hämärät alamaailmat?
Žižek muistuttaa, että Saudi-Arabia ja Yhdistyneet arabiemiraatit eivät ole ottaneet vastaan lainkaan pakolaisia, vaikka ne ovat rikkaita muslimimaita ja kriisi-alueen naapureita:
”Saudi-Arabia on jopa lähettänyt joitakin Somaliasta tulleita muslimipakolaisia takaisin, ja sen ainoa tuki on ollut 280 miljoonan dollarin avustus pakolaisten kouluttamiseen.”
Vapaan liikkuvuuden fantasia
Mihin perustuu eräänlainen äänetön oletus, että islam onnistuisi vastustamaan globaalia kapitalismia tai estämään globaalin kapitalismin pitelemätöntä leviämistä? Voisiko joku kuvitella maan, joka olisi vielä enemmän sulautunut globaaliin kapitalismiin kuin Saudi-Arabia tai Yhdistyneet arabiemiirikunnat?
Žižekin mukaan on olemassa ”vapaa liikkuvuus” oikeutena matkustaa. Ranskan Calais´ssa olevien pakolaisten asennetta määrittävä periaate ei ole vain ”vapaa liikkuvuus” vaan tietyssä mielessä ehdoton oikeus asettua asumaan mihin tahansa maailman kolkkaan, jonka kukin valitsee. Tämän lisäksi kyseisen valtion täytyisi tarjota asianmukaiset olosuhteet:
”Euroopan unioni takaa tämän oikeuden jäsenvaltioittensa kansalaisille. Vaatimus tämän oikeuden globaalista laajentamisesta merkitsee samaa kuin vaatimus EU:n laajentamisesta koko maailmaan.”
Žižekin mukaan ”vapaa liikkuvuus” pitää kytkeä pääoman ja ”vapaan” työvoiman väliseen vaihtosuhteeseen. Länsimainen vapausihanne tarjoaa pakolaisille ideologisen fantasian, joka hämärtää sen, että universaalia ”vapaata liikkuvuutta” ei ole tosiasiassa tarkoitettu kapitalismin oloissa kenelle tahansa yksilölle vaan halvalle työvoimalle ja pääomalle.
Vasemmistolaisen politiikan ohjenuoraksi Žižek ehdottaa kamppailua länsimaista uuskolonialismia vastaan ja kamppailua fundamentalismia vastaan.
Kysymys, josta emme pääse eroon kuuluu: miten erilaiset kulttuurit voivat elää yhdessä ja miten niiden pitäisi elää yhdessä? Rasistiset populistit käyvät taistelua, jota ei voi voittaa. Siksi on valittava luokkataistelu, jossa erilaisten luokkaerojen dynamiikat voidaan suhteuttaa toisiinsa.
Slavoj Žižek: Uusi luokkataistelu – Terrorismin ja pakolaisuuden todelliset syyt. Suomentanut Miika Luoto. Into 2017. 120 sivua.