– Herrojen huvikuunarit ja juppikootterit ovat tästä lähtien sitten verolla, julisti perussuomalaisten puheenjohtaja Timo Soini syyskuussa, kun hallitus julkisti vuoden 2017 budjettiesityksen.
Soini pilkkasi, ettei vasemmisto ole pystynyt edes tähän.
Hallitus esittää veneveroksi 100–300 euroa vuodessa. Lakiluonnos lähti lausuntokierrokselle joulukuussa. Palaute on ollut hyytävää. Juuri ”herrojen huvikuunarit” voivat välttyä verolta jopa kokonaan. Tavallisen kansan veneet sen sijaan joutuvat verolle.
Asiasta kirjoitti tänään ensimmäisenä Iltalehti.
Moottoriteho ja pituus ratkaisevat
Lakiluonnoksen mukaan veneveroa kannettaisiin moottoritehon tai pituuden perusteella. Veron ulkopuolelle jäisivät ne veneet, joiden moottoriteho on vähemmän kuin 38 kilowattia ja pituus vähemmän kuin 9 metriä.
Venealan keskusliiton lausunnossa pidetään veneveron kohdistumista täysin mielivaltaisena erityisesti suhteessa veneen arvoon. Väitteen tueksi keskusliitto esittää seuraavan esimerkin:
* Uusi hollantilainen teräsvene, jossa moottori 50 hv, veneen pituus 8,5 metriä, hinta 175 000 euroa, ei veroa.
* 50 hv:n perämoottorilla varustettu avovene, veneen pituus viisi metriä, hinta 35 000 euroa, ei veroa.
* 50 vuotta vanha mäntyrunkoinen kalastajarunkoinen vene, 70 hv:n dieselmoottorilla, veneen arvo n. 5 000 euroa, vero 122 euroa.
* Hai-purjevene vuodelta 1972, veneen pituus 9,80 metriä, veneen arvo n. 3 000 euroa, vero 100 euroa.
Vesillä viikko tai kaksi vuodessa
Liitto kiinnittää huomiota myös siihen, että veneily on kausiluonteista. Sitä harrastetaan keskimäärin 6–15 päivää vuodessa. Veneveron suuruus olisi siis 7–50 euroa käyttöpäivältä. Ajoneuvovero on keskimäärin 0,67 euroa päivää kohden. Venevero voisi siis käyttöpäiviin suhteutettuna olla jopa monikymmenkertainen ajoneuvoveroon verrattuna.
Veneilyn keskimääräiset käyttökustannukset ovat runsaat 2 500 euroa vuodessa.
Ruotsissa kokeiltiin veneveroa, mutta veron tuotto jäi niin alhaiseksi että siitä päätettiin luopua. Maamme venekanta on huomattavasti vaatimattomampi ja pienempi kuin Ruotsissa, toteaa Suomen Purjehdus ja Veneily omassa lausunnossaan.
Hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle helmikuussa ja veron tulla voimaan uuden veneilykauden alussa toukokuussa.