Konsertista tuli myös kunnianosoitus katsomossa istuneelle Atte Blomille, joka perusti Love Recordsin Otto Donnerin ja Christian Schwindtin kanssa lokakuussa 1966.
Artistit ylistivät Blomia ja muita perustajia ennakkoluulottomuudesta ja idealismista.
Konsertin upeasti avannut Sinikka Sokka toivoo, että nuorempi sukupolvi innostuisi Love Recordsin musiikista, vaikka aika onkin toinen kuin 70-luvulla.
Love Records on ollut myös mahtava yhteisöllisyyden luoja.
Hän muistuttaa, että tuotettu musiikki oli kokeilevaa, mutta se ei jäänyt marginaaliin. Love Records synnytti hittejä, joita ei olisi kuultu ilman ennakkoluulotonta otetta.
– Toivon biisien nousevan.
Sokan mukaan suurin muutos 70-lukuun verrattuna on raju kaupallistuminen. Silloin mentiin tekstit ja sisällöt edellä. Kulttuuritalolla hän veti komeasti Oppimisen ylistyksen 70-lukulaisen laululiikkeen hengessä.
Laululiikkeestä tutun Ne tulevat Maria esitti koskettavasti Eija Ahvo, joka muistutti tekstin olevan täyttä totta tänään Turkissa. Kappale kertoo Etelä-Amerikan diktatuurista.
Rakkaus-orkesteri taipui moneen
Kitaristi, kapellimestari Lasse Sakaran vetämä Rakkaus-orkesteri taipui hienosti solistien tulkintoihin ja uusiin sovituksiin. Tätä täydensi jousiorkesteri Triosis+ neljän hengen kokoonpanolla.
Esiintyjäkaarti oli näyttävä: Sokan ja Ahvon lisäksi esiintyivät Harri Saksala, Pelle Miljoona, Freeman, Jukka Gustavson, Maarit ja Sami Hurmerinta, Mikko Alatalo ja Pepe Willberg.
Konsertti veikin laululiikkeen, punkin ja progen tunnelmiin. Orkesteri veti onnistuneesti särösaundilla Pelle Miljoonan Olen työtön sekä ja Väkivaltaa ja päihdeongelma -punkbiisit. Hienosti se soitti punkista kaukana olevat Pepe Willbergin komeasti esittämät Merimies, Raja sekä Sinua, sinua rakastan.
Harri Saksalan esittämä Jimi Hendrixin Pane puita mun kaminaan oli hyvä veto.
Jukka Gustavsonin Wigwamin aikoinaan esittämät progebiisit olivat konsertin kiinnostavinta antia. Love Records levytti myös jazzia, mutta sitä ei kuultu juhlakonsertissa. Loven jazz ansaitsisi varmasti oman konserttinsa.
Mikko Alatalo omisti Juicelle Per Vers runoilija –biisin, jonka Juice oli pyytänyt häntä aikoinaan esittämään.
Ajetaan me tandemilla
Freeman on laskenut esittäneensä Ajetaan me tandemilla -biisin yli 5 000 kertaa. Tällä rutiinilla hän veti sen, kuten Kaksi lensi yli käenpesän sekä Olet mun kaikuluotain.
Freemanin hitit muistuttivat, että Love Records mursi vallinnutta musiikkikulttuuria. Aikaisempaa henkeä voisi hyvin symboloida se, että Aikamiesten esittämä Iltatuulen viesti piti vuosikausia radiossa listaykkösen paikkaa.
Suomalaisen musiikkituotannon mullistanut Love Recordsin perustamisen aikaan vuonna 1966 äänilevytuotantoa hallitsivat Fazer ja Scandia, jossain määrin myös PSO.
Kulttuuritalon konsertissa yleisö oli hyvässä keski-iässä. Entinen kansanedustaja Jaakko Laakso totesikin, että ”täällä on niin paljon vanhoja tuttuja, ettei kaikkien nimiä muista”.
Konsertti kokosi yhteen aikansa hengenheimolaisia. Love Records on ollut myös mahtava yhteisöllisyyden luoja. Se jätti syvän jäljen musiikkiin.
– Täällähän on aivan mahtava fiilis. Tällaisena epävarmuuden aikana tarvitaan tällaisia kokoontumisia, totesi Sinikka Sokka konsertin väliajalla.
Sokan tavoin voi toivoa, että Loven hieno tuotanto eläisi seuraaville sukupolville ja syntyisi uusia tulkintoja, jopa vanhasta uusia hittejä. Taannoin Ville Valo on tehnyt uuden tulkinnan Olet mun kaikuluotain -biisistä.
Love Recordsin 50-vuotisjuhlakonsertti Kulttuuritalolla 24.11.2016Rakkaus -orkesteri: Lasse Sakara (kitara, kapellimestari), Lauri Porra (basso), Miikka Paatelainen (kitarat), Sami Kuoppamäki (rummut), Saku Maristo (koskettimet), Janne Huttunen (saksofonit, huilu).Jousiorkesteri Triosis+: Klaara Pyrhönen, Iiris Pyrhönen-Koivula, Merja Pyrhönen, Vilma Pyrhönen ja Elina Susiluoto.