Adolf Hitler ja Torgny Segerstedt olivat molemmat koiraihmisiä, mutta se ei yhdistänyt heitä. Asiaa valottaa tarkemmin Jan Troellin hieno ohjaustyö Menneen miehen maine (Dom över död man, 2012).
Tosipohjainen elokuva perustuu Kenne Fantin elämäkertaan toimittaja Torgny Segerstedtistä. Pääosassa tekee ihailtavan sisäistyneen roolityön Jesper Christensen. Kahdessa tärkeässä naisroolissa kunnostautuvat aivan yhtä vaikuttavasti Pernilla August (Maja) ja Ulla Skoog (Puste).
Naisilla on Segerstedtin elämässä keskeinen osa, niin vaimolla, rakastajattarella kuin äidin haamullakin. Kuvitelmajaksot nivoutuvat kaikessa yksinkertaisuudessaan ja nimenomaan näissä raameissa kokonaisuuteen luontevasti.
Ruotsalaisfilmi on monta asiaa yhtä aikaa: ihmissuhdedraama avio-, kolmio- ja perhemaustein sekä poliittinen lähihistorian kuvaus. Jälkimmäinen puoli saa tulta puolivälin jälkeen, ja perustellusti: tuolloin alkaa toinen maailmansota, josta Segerstedt on ehtinyt pitkin 1930-lukua varoitella kärjekkäissä kirjoituksissaan Göteborgs Handels- och Sjöfartstidningenin päätoimittajana.
Upea mustavalkokuvaus luo elokuvaan aidontuntuista menneen maailman henkeä. Samalla elokuvan tematiikka yltää komeasti tähän päivään ja se koskee erityisesti draaman poliittista ydintä. Natsismia jyrkästi vastustanut Segerstedt toi rohkeasti ilmi näkemyksensä, mistä ei tietyn vaiheen jälkeen pidetty maan ylimmässä johdossa. Aikamme vihapuheisiin verrattavaa palautetta tuli kansan syvistä riveistä.
Menneen miehen maine. Yle Fem sunnuntaina klo 21.00.