Into/Velda Parkkinen

Soihtukulkueet ja väkivaltaiset mielenosoitukset ovat ulkomaalaista tuontitavaraa.

Äärioikeistolaisen Suomen vastarintaliikkeen entinen johtaja, liikkeestä irrottautunut Esa Henrik Holappa kertoo suomalaisten uusnatsien suuntaavan propagandaansa yhä enemmän nuorille.

– Erityisesti sosiaalisen median kautta pyritään levittämään tehokkaasti natsipropagandaa. Liikkeestä kiinnostuneelle nuorelle annetaan mahdollisuus olla suoraan yhteyksissä uusnatsiliikkeen jäseniin Facebookissa ja Twitterissä. Ääriliikkeestä kiinnostuneen nuoren ei tätä nykyä tarvitse nähdä paljonkaan vaivaa ollakseen yhteyksissä liikkeeseen ja ladatakseen sen suosimaa kirjallisuutta ja musiikkia kotikoneellensa. On muistettava, että suurin osa liikkeen kannattajakunnasta on 18–25-vuotiaita nuoria miehiä.

Holappa kertoo kirjassaan Minä perustin uusnatsijärjestön – Suomen vastarintaliikkeen ex-johtajan muistelmat, miten Suomen vastarintaliike toimii. Kansan Uutiset kertoi kirjasta viikonvaihteessa.

Mallia on haettu erityisesti italialaiselta uusfasistiselta CasaPound –järjestöltä. Se näkyy selvimmin suomalaisten uusnatsien kerhotoiminnassa, katupartioissa ja avustustyössä kuten vähävaraisille suomalaisille suunnatussa ”suomalaisavussa”.

– Ulkomaalaisilta uusnatsijärjestöiltä luonnollisesti haetaan oppia ja vaikutteita. Niillä on järjestötoiminnasta suomalaisiin nähden pidempi kokemus. Soihtukulkueet, väkivaltaiset mielenosoitukset ja vähävaraisten avustaminen ovat kaikki äärioikeiston ulkomaalaista tuontitavaraa, Holappa kertoo Into Kustannuksen tiedotteessa.

Hänen mukaansa propaganda on tehokasta.

– Uusnatsiliike houkuttelee nuoria mukaan liikkeeseen muun muassa musiikin ja vaihtoehtokulttuurin avulla. Propagandaa suunnataan nuoremmille, joiden maailmankuva on vasta muovautumassa.