Korkeasti koulutettujen keskusjärjestö Akava on huolissaan suomalaisen koulutuksen ja osaamisen tason laskusta. Järjestön mukaan asiasta saattaa koitua pitkällä aikavälillä suurta haittaa talouskasvulle.
Akava viittaa OECD:n tutkimukseen, jossa tarkastellaan eri maiden bruttokansantuotteiden kehitystä mm. PISA-tutkimusten pohjalta.
Suomalaisnuorten matematiikan ja luonnontieteiden PISA-tulosten keskiarvo on pudonnut 23,5 pistettä vuosina 2006 – 2012. Mikäli pudotus jää pysyväksi ja heijastuu aikuisiän osaamiseen, Suomen talouskasvu voi hidastua Akavan mukaan 0,46 prosenttia vuodessa.
Vaikutukset näkyvät hitaasti
OECD-tutkimuksen pohjalta laskuharjoituksia tehnyt Akavan pääekonomisti Eugen Koev korostaa, etteivät vaikutukset talouskasvuun tule näkyviin nopeasti. Kuitenkin vuosisadan vaihteen tienoilla Suomen BKT uhkaa jäädä 25 prosenttia pienemmäksi.
Koev epäilee, että vaikutusten hitaus tekee päättäjille helpoksi leikata koulutuksesta. Vastaavasti koulutussatsausten positiivisten vaikutusten verkkainen näkyminen saattaa ohjata poliitikkoja satsaamaan muualle kuin koulutukseen.
Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder korostaa, ettei koulutus ole suhdannepolitiikkaa. Hän sanoo ymmärtävänsä, että tiukkoina taloudellisina aikoina kaikesta pitää leikata, myös koulutuksesta.
– Mutta nyt on leikattu aivan liikaa, Fjäder totesi järjestönsä tiedotustilaisuudessa maanantaina.
Akavaa häiritsee ennen kaikkea se, ettei leikkauksissa näytä olevan selkeää koulutuspoliittista johtoajatusta. Juustohöyläleikkaaminen ei sellaiseksi kelpaa.
Akava Pop up
Akava käynnistää toukokuun loppuun kestävän Akava Asia -kampanjan, jolla halutaan nosta koulutus ja osaaminen keskusteluun.
25. huhtikuuta Akava ja sen jäsenliitot siirtävät toimistonsa väliaikaisesti Pasilasta Helsingin keskustaan Unioninkatu 25:een.
Akava Pop up -toimistossa järjestetään vappuviikolla keskustelutilaisuuksia, tapahtumia ja edunvalvontapalveluja.
Akavan koulutustason, osaamisen ja talouskasvun yhteyttä koskevien laskelmien pohjana on Eric A. Hannushekin ja Ludger Woessmannin tutkimus Universal Basic Skills: What Countries Stand to Gain, OECD 2015.