Uuden Lada Kalina 2194 -mallin esittely kokosi helmikuun lopulla toistasataa uteliasta Kangasalan Mobilia-tieliikennemuseoon. ManseMotorsin toiminnasta vastaavan Nikolai Osipovin mukaan puhelin on esittelyn jälkeen soinut kiivaasti. Yritys on vuosia myynyt Ladojen varaosia.
– Meiltä on monta kertaa ja säännöllisesti kysytty miksi emme myy autoja. Päätimme viimein vastata haasteeseen eli kysyntään, Osipov perustelee maahantuonnin uudelleen aloittamista.
Hän ei uskalla ennakoida Ladan nykyistä kysyntää Suomessa, mutta liikkeelle lähdetään muutamien kymmenien autojen tuonnista. Hiukan yllättäen ensimmäiset tilatut autot ovat olleet halvempaa Granta-mallia.
Suomeen tuotavat autot on katsastettu, ja ne täyttävät EU:n turvallisuus- ja päästönormit. Länteen suunnatut autot ovat vientimallistoa, ja ne on paremmin varusteltu kuin Venäjällä myytävät Ladat.
Sopuisat hinnat
ManseMotors aloittaa huhtikuussa farmarimallisen Lada Kalina 2194:n myynnin. Siinä on 1,6 litran moottori, tehoa 87 hevosvoimaa (64 kW) ja viisivaihteinen manuaalivaihteisto. Huippunopeudeksi ilmoitetaan 169 kilometriä tunnissa. Alustava hinta-arvio on 12 674 euroa.
Myyntiin ovat tulossa myös perusmalli Lada Granta hintaan 11 852 euroa sekä farmariversio 2192 hintaan 11 769 euroa. Lisävarusteista, kuten automaattivaihteistosta, peruutustutkasta ja ilmastoinnista pitää maksaa erikseen. Hinnaltaan Lada on silti edullisempi kuin monet mopoautot.
Perinteisen Lada Nivan saa ManseMotorsista 17 735 eurolla ja citymaasturi Lada Urbanin vähän yli 20 000 eurolla. Ensi vuonna myyntiin tulevat Lada-tehtaan uutuusmallit Vesta ja Xray.
Lada oli 1970–80-luvuilla Suomen suosituimpia autoja. Sitä myytiin useana vuonna yli 10 000 kappaletta. Huippuvuonna 1988 Ladoja rekisteröitiin yli 15 000. Ladojen aiempi myyjä Delta Auto lopetti venäläisautojen maahantuonnin 2010.
Ladakerhossa tyytyväisiä
Lada 2194 -mallin esittely Kangasalan Mobiliassa oli helmikuun lopulla Suomen Ladakerhon kevätkokouksen yhteydessä. Lada-kerhon puheenjohtaja Jarno Pajari ihmettelee vieläkin Delta Auton päätöstä maahantuonnin lopettamisesta.
– Delta Auto väitti että Lada ei myy, mutta eivät he loppuaikoina panostaneet markkinointiin. Nivathan melkein vietiin käsistä sitä mukaa kuin niitä maahan saatiin, vaikka markkinointi oli hyvin pientä.
Pajari odottaa autolle Suomessa nyt kohtuullista menekkiä.
– Olen odottanutkin koska maahantuonti alkaa uudestaan ja saadaan Lada-kantaa nuorennettua. Veikkaan, että alkuun menekki on ehkä kymmeniä, toivottavasti tulevaisuudessa enemmän.
– Lada merkkinä edelleenkin varmasti karsii ostajia ja vaatiihan ostajalta hieman huumoria ajaa Kalinalla, Pajari sanoo nojaten Kalinaansa.
Hän kertoo ostaneensa autolehden testiauton.
Piristystä idänkauppaan
Ladan uudelleen alkava maahantuonti on poikkeus EU:n Venäjän-kauppapakotteiden ollessa voimassa. Suomalais-venäläisen kauppakamarin toimitusjohtaja Mirja Tiri kertoo, että henkilöautot eivät kuulu EU:n Venäjän-vastaisiin pakotteisiin. Ladan maahantuonti saattaa piristää muutakin idänkauppaa.
– Kansainvälinen kauppa on aina kahdensuuntaista, vientiä ja tuontia. Sen vuoksi on luonnollisesti hyvä jos vienti Venäjältä kasvaa, vaikkapa Suomeen tuotavien Ladojen muodossa.
– Jos Suomeen aletaan tuoda enemmän Ladoja niin olisi erittäin toivottavaa, että suomalaiset teknologia- ja logistiikka-alan yritykset pääsisivät autotehdas Avto-Vazin alihankkijoiksi ja palveluntuottajiksi. Suomalaisilla on paljon hyvää tarjottavaa nimenomaan autoteollisuudelle, Tiri sanoo.
Hän ei halua arvioida, miten laajaksi Ladan maahantuonti kasvaa, vaan kehottaa kysymään asiaa vaikkapa Lada-kerholta.