Kiinalaisfilmi Synnin kosketus (Tian zhu fing, 2013) tekee heti selväksi huiman yhteiskunnallisen eriarvoisuuden. Se ottaa keski-ikäistä kaivostyöläistä (Wu Jiang) niin kovasti päähän, että miehen oma pää on vaarassa – hän ei arastele tuoda ilmi mielipiteitään kotikylänsä korruptoituneisuudesta. Kuvaan astuu haulikkoetiikka.
Ennen kyseistä jaksoa tutustutaan kaukana kotoa olevaan, siirtotyöläiseksi osoittautuvaan moottoripyöräilijään (Baoqiang Wang). Vaitonainen mies ampuu hänet pysäyttäneen nuoren ryöstäjäkolmikon silmää räpäyttämättä. Tapaus saa tarkemman selvityksen elokuvan myöhemmissä käänteissä.
Tapauksissa ei ole mitään sensaatiomaista. Kaikki tapahtuu arkisissa puitteissa ilman toiminnallista hohdokkuutta. Se ei ole ihme, sillä elokuvan sanotaan pohjautuvan tositarinoihin.
Ohjaaja Jia Zhangken käsikirjoitus palkittiin Cannesin festivaaleilla. Elokuva koostuu itsenäisistä episodeista, jotka liittyvät luontevasti toisiinsa. Kokonaisuudesta muotoutuu vaikuttava yhteiskunnallinen jännitysdraama, jonka keskiössä on enemmän tai vähemmän satunnainen väkivalta.
Se ei synny sattumalta. Episodien virrasta hahmottuu monipuolinen ja todistusvoimainen kuva jättivaltiosta, jonka sisään mahtuu iso kirjo inhimillistä puurtamista, riistoa ja katkeruutta.
Episodeista vaikuttavimmaksi nousee naimisissa olevan miehen rakastajattaren (Tao Zhao) tapaus. Episodi kokoaa yhteen palasia, joissa naisen osa miehisen hyväksikäytön ja väkivallan uhan edessä saa kirjaimellisesti monet kasvot.
Edellä kerrottu antaa melko kalpean aavistuksen erinomaisen elokuvan kokonaisannista. Synnin kosketus tuo esille Kiinan, jota ei tehdä tutuksi kansainvälisissä medioissa tai uutisvirroissa.
Rikoksella on elokuvassa tarkoin rajatut ja hahmotetut sosiaaliset puitteet. Yhteiskunnallinen konteksti on kaupunki maaseutu –akselilla dynaaminen. Tässä mielessä kiinalaisfilmiä katsoo välillä suorastaan ahmien.
Kerronnassa on miellyttävän realistinen, hillitty ja ”puhtaan” elokuvallinen poljento.
Synnin kosketus. Yle Teema pe klo 21.00. Yle Areena 14 päivää.