Maataloustuottajien suussa kirosanaksi muodostunut “halpuuttaminen” saa jatkoa, kun S-ryhmä laski tiistaina yli 400 tuotteen hintaa Prismoissa ja S-marketeissa. Salet ja Alepat ovat mukana halpuuttamisessa lähes 200 tuotteella.
Halpuutettavien tuotteiden hintoja lasketaan keskimäärin 20 prosentilla.
S-ryhmä juhli tiistaina halpuuttamisen vuosipäivää, sillä ensimmäinen halpuuttamiskampanja käynnistyi tasan vuosi sitten. Nyt kyseessä on S-ryhmän kolmas halpuuttamiskampanja ja pääjohtaja Taavi Heikkilä lupaa niille jatkoa.
S-ryhmä kiistää maataloustuottajien väitteet, joiden mukaan elintarvikkeiden hintojen halpuuttaminen on revitty maanviljelijöiden selkänahkasta.
– S-ryhmä neuvottelee hinnoista teollisuuden kanssa, ei suoraan tuottajien, Heikkilä totesi.
S-ryhmän ostoista 95 prosenttia tapahtuu teollisuudelta. Loppu on lähiruokaa paikallisilta pientuottajilta.
Heikkilän mukaan halpuuttamisen kustannukset katetaan tinkimällä kaupan katteesta ja säästämällä. S-ryhmä on mm. vähentänyt investointeja uusiin myymälöihin sekä tehostanut logistiikkaa.
Elintarvikkeiden tuottajahintojen lasku on kuitenkin tapahtunut tosiasia. Se johtuu Heikkilän mukaan maailmanmarkkinahintojen halpenemisesta.
Kenttäjohtaja Arttu Laineen mukaan elintarvikkeiden hinnat olisivat laskeneet ilman halpuuttamistakin, koska maailmanmarkkinahinnat ja tuottajahinnat ovat laskeneet.
– Halpuuttaminen on kuitenkin kiihdyttänyt hintojen laskua S-ryhmän kaupoissa, Laine totesi.
Keskokin alensi hintoja
S-ryhmä suuntaa halpuuttamisen kotimaisiin elintarvikkeisiin, mikä johtaa hinnan halpenemisen ohella niiden menekin lisääntymiseen.
S-ryhmä ilmoittaa juuston menekin kasvaneen viime vuonna 3,2 miljoonaa kiloa, lihatuotteiden 2,8 miljoonaa kiloa ja leipomotuotteiden 1,1 miljoonaa kiloa.
Asiakkaat ovat S-ryhmän mukaan hyötyneet halvemmista hinnoista 60 miljoonan euron edestä vuonna 2015 ja tänä vuonna hyöty on 50 miljoonaa euroa.
Kesko on vastannut S-ryhmän halpuuttamiskilpaan laskemalla maanantaina noin 2 000 tuotteen hintaa K-kaupoissa.