Kansan Uutisten verkkolehti julkaisi 14.1. uutisjutun, jossa arvosteltiin valtion yritystukia ja erityisesti kauppa-alustukea. Juttu perustui kansanedustaja Hanna Sarkkisen blogikirjoitukseen.
Viihderisteilijöiksi haukutut matkustaja-autolautat kuljettavat huomattavan osan Suomen ulkomaanliikenteen kappaletavarasta. Ne hoitavat myös merkittävän osan Suomen ja Ruotsin sekä Suomen ja Baltian välisestä tavaraliikenteestä. Matkustaja-autolauttojen rooli on ratkaiseva myös Via Balticaa käyttävässä Baltian jatkoliikenteessä. Matkustaja-autolautat takaavat niin ikään jatkoliikenteelle reitin Ruotsin kautta Eurooppaan.
Huoltovarmuuskeskuksen johtava analyytikko Hannu Hernesniemi totesi viime vuoden lopullaartikkelissa Huoltovarmuus tarvitsee kotimaisia varustajia ja miehistöjä, että risteilymatkailu on turvannut mahdollisuuden luoda ulkomaankaupan kuljetuskapasiteettia ja pitää laivoja Suomen lipun alla. Laivojen suomalainen lippu on yksi keskeinen huoltovarmuuden tae Suomelle, jonka ulkomaankaupasta 80 prosenttia kulkee meriteitse.
Hernesniemen mukaan matkustaja-autolautat ovat henkireikä ulkomaankaupallemme laajemminkin, jos muu laivaliikenne Itämeren kautta jostain syystä vaikeutuu tai estyy.
Matkustaja-autolautat tuovat Suomeen miljoonia turisteja, jotka jättävät tänne vuosittain satoja miljoonia euroja. Laivamatkailun myönteiset taloudelliset vaikutukset leviävät laajalle koko Suomeen.
Suomessa, kuten muissa EU-maissa, merenkulun työvoiman sivukuluja tuetaan EU-komission antamien suositusten mukaisesti. EU-komission tavoitteena on näillä toimenpiteillä parantaa EU-kauppalaivaston kilpailukykyä halpalippuja vastaan. EU:n tukisuositukset koskevat sekä lasti- että matkustaja-aluksia.
Käytännössä kaikissa kauppamerenkulkua harjoittavissa EU-maissa on alennettu myös matkustaja-alusten työvoimakustannuksia valtion toimenpitein. Suomessa toteutettu tukilainsäädäntö edellyttää lisäksi, että työmarkkinaosapuolet ovat sopineet työvoimakustannusten alentamisesta siten, että ne yhdessä tukien kanssa mahdollistavat liikennöinnin kansainvälisessä kilpailussa.
Jos Suomi leikkaa tai poistaa tuet, alukset liputetaan mitä suurimmalla varmuudella muihin EU-maihin, esimerkiksi Ruotsiin. Tuolloin ne jatkaisivat liikennöintiä samalla alueella ulkomaan lipun alla ilman suomalaista työvoimaa. Ulosliputuksen myötä menettäisimme tuhansia merityöpaikkoja ja kokonaisen elinkeinon.