kallerna

Rekkojen kilometrivero otettiin Venäjällä käyttöön marraskuun seitsemäntenä. Rekkayrittäjien protestit alkoivat neljä päivää myöhemmin.

RBC Daily -lehden mukaan protesteja on ollut ainakin 70 kaupungissa, 24:llä federaation alueella.

Maantieteellisesti protesti on ehkä jopa laajempi kuin vuosien 2011–2012 vaalivilpin vastainen liike. Tätä kirjoitettaessa pelkästään Etelä-Venäjän Dagestanista on yli tuhat rekkaa matkalla kohti Moskovaa, ja poliisi on pysäyttänyt kulkueen Kalmukiassa.

Rotenbergien yhtiölle

Järjestelmä on ilman tarjouskilpailua suhmuroitu Rotenbergien suvun yhtiölle.

Rekkayrittäjiä on ärsyttänyt veroa valvovan Platon-järjestelmän kaatuilu ja väitetyt laskutusvirheet. Uusi vero on myös merkittävä lisäkulu. Alkuvaiheessa vero on noin kaksi senttiä kilometriä kohden ja se koskee yli 12 tonnin painoisia kulkuneuvoja. Maaliskuusta alkaen se nousee noin 4,4 senttiin.

Järjestelmään on sisäänrakennettu mahdollisuus kerätä veroa kaikilta kulkuneuvoilta, minkä vuoksi rekkayrittäjien protestia tukevat monet muutkin.

Platon-järjestelmän toteutus ja ylläpito on jossain vaiheessa suhmuroitu ilman tarjouskilpailua yritykselle, josta puolet omistaa Suomessakin tutun Rotenbergin oligarkkidynastian vesa Igor. Protesti on henkilöitynyt sukuun. Toisin kuin sedällään Boris Romanovitšilla ja serkuillaan Romanilla ja Borisilla, Igorilla ei ole Suomen passia.

ILMOITUS

Korruptio huolestuttaa

Veroa perustellaan raskaan liikenteen aiheuttamalla teiden kulumisella. Tuottoja ei kuitenkaan ole jyvitetty korjauskuluihin, joten rahojen pelätään hupenevan uusiin tieinvestointeihin liittyvään korruptioon.

Venäjällä teiden huono kunto on yleinen tyytymättömyyden aihe, ja tieministeriön alaisia virastoita pidetään korruptoituneina. Kansa ei halua antaa lisää rahaa instituutiolle, jonka ei uskota tekevän töitään.

Parlamentaarinen (kommunistipuolue) ja ulkoparlamentaarinen (Parnas-puolue) oppositio on hypännyt mukaan kelkkaan, mutta protestiliikkeen synty ei ole niiden ansiota.

Autoilijat ja autoyrittäjät ovat paremmin järjestäytyneitä kuin suurin osa Venäjän kansalaisyhteiskuntaa, ja he ovat ennenkin säikäyttäneet vallanpitäjiä. Protestit tuontiautojen verojen nostoa ja vilkkuvaloilla varustettuja etuoikeutettuja virkamiesautoja vastaan olivat merkittävimpiä liikkeitä vuosina 2009–2011.

Internet tärkeässä roolissa

Internet on merkittävässä osassa myös uudessa protestissa, antiplaton.info-sivuston kartasta voi seurata protestien etenemistä lähes reaaliaikaisesti.

Rekkaprotesti on esimerkki tyypillisestä venäläisestä protestiliikkeestä, joka nousee odottamatta, saavuttaa hämmästyttävät mittasuhteet ja haihtuu ilmaan saavutettuaan osittaisen voiton.

Liikenneministeriö on esittänyt ensimmäiset myönnytysehdotukset jo muutaman viikon jälkeen, joten Moskovaan ajavat rekkakuskit tuskin joutuvat palaamaan kotiin tyhjin käsin.