Ikonit ja pornotuotteet tekevät kauppansa Börjen Sex Shopissa, tosin eri hyllyiltä käsin. Ollaan elokuvassa Räpsy ja Dolly (alkuperäinen nimi on Räpsy & Dolly eli Pariisi odottaa, 1990), Börjeä näyttelee Pertti Sveholm. Ohjaaja Matti Ijäs on tehnyt käsikirjoituksen yhdessä Arto Mellerin kanssa. Lähtöidea on Mellerin romaanin Tuomiopäivän sävärit (1987) luvusta Räpsyn rakkaus.
Alussa pikkurikollinen Auno eli Räpsy (Matti Pellonpää) joutuu vankilatovereiden kovistelemaksi ja virkavallan painostamaksi. Sankaritar löytyy baaritiskiltä. Dollyn (Raija Paalanen) parhaita puolia ei ole todellisuudentaju.
Mellerin ja Ijäksen yhteistyönä on luotu omintakeinen ja verevä maailma, jossa absurdit sattumukset, välistävedot ja viime hetken pelastukset seuraavat toisiaan. Jälkimmäinen piirre koskettaa erityisesti Räpsyä, joka osoittautuu varsinaiseksi nuorallatanssijaksi. Miehellä tuntuu olevan turvanaan kestosuojaverkko.
Räpsy ja Dolly on rikas kokonaisuus, hauska ja julmanhauska tragikomedia. Lajityypillisesti se on nautittava risteytys rikosjännäriä (komeaa uusnoiria kuvaajina Tahvo Hirvonen ja Juha-Veli Äkräs), melodraamaa, satiiria ja epäsovinnaista rakkaustarinaa.
Tarinan traagisuus tiivistyy naispäähenkilön hahmoon. Rujohko naiskuva tuntuu enemmän Melleriltä kuin Ijäkseltä. Raija Paalanen ja Matti Pellonpää loistavat pariskuntana, jonka arkiset realiteetit uhkaavat murjoa silpuksi kaupungin kätköihin, ja vähän muuallekin. Kallio-tarusto elää vahvana, leffa on täynnä toinen toistaan unohtumattomampia episodeja.
Pohjanmaalle piipahdetaan uskonnollisen lähetystyön pariin. Vanhan tutun (Veikko Tiitinen) ilmestyminen kuvioihin toteutuu varsinaisella neronleimauksella (”Pikavuoro taivaaseen”), kutinsa pitää myös Aunon ja Ennin (Eeva Litmanen) kiihkeä rukousakti. Henkilöistä selväjärkisimpänä erottuu Kari Väänäsen esittämä tiukkiskomisario.
Matti Pellonpää -filminä Räpsy ja Dolly on antoisa pari Aki Kaurismäen elokuvalle Varjoja paratiisissa (1986).
Räpsy ja Dolly. Yle Teema torstaina klo 22.00