Suomen Alkon tehtävä on myydä alkoholia ja kerätä sillä rahaa valtiolle. Toisaalta pitäisi ajatella myös kansanterveyttä ja hillitä viinan juontia. Siitä yhtiö on saanut kansainvälistä kiitostakin.
OECD totesi hiljattain Suomen alkoholipolitiikan olevan oikeilla poluilla.
– Alko sinällään ei määrittele alkoholipolitiikkaa, mutta se on alkoholipolitiikan väline, kiitoksista selvästi tyytyväinen yhtiön hallituksen puheenjohtaja Harri Sailas sanoo.
Missiot kiehtoivat
Sailas muistuttaa Alkon kahdesta päätehtävästä.
– Toinen on huolehtia vähittäismyynnistä ja toinen minimoida alkoholin käytön haittavaikutuksia. Ensimmäinen on tietysti helpompi, mutta mielestäni Alko on onnistunut hyvin jälkimmäisessäkin.
Sailaksen mukaan tämä ei ole yksin Alkon ansiota.
– Se on ollut laajempi yhteiskunta- ja alkoholipolitiikan onnistuminen, mutta Alko työvälineenä on toiminut hyvin.
Sailaksen mielestä ei ole yhtään hassumpaa johtaa puhetta sellaisen firman hallituksessa, jonka toisena tehtävänä on myydä “hullun lailla” viinaa suomalaisille ja toisena huolehtia suomalaisten kansanterveydestä.
– Kun vuosi sitten aloitin hallituksen puheenjohtajana, minulle oli enemmän tai vähemmän uutta, että firmalla oli kaksi missiota. Mutta se on kiehtovaa, Sailas naurahtaa.
– Vaikka moni niin luulee, Alkoa ei kannusteta myymään yhtään nykyistä enempää. Kukaan ei edes pidä tärkeimpänä asiana, onko Alkon tulos lopulta 30, 40 vai 50 miljoonaa euroa. Kannattava ja tehokas on kuitenkin oltava, Sailas sanoo.
– Alkoholivero on sitten toinen juttu. Sen tuotto on pitkästi toista miljardia. Siitäkään meitä ei ole erityisesti kehotettu kantamaan huolta.
Kulutus ja haitat käsi kädessä
Verotuottoja tärkeämpänä tehtävänä Sailas pitää alkoholin myynnin säilymistä säällisissä rajoissa.
– Meille iso juttu ovat alkoholin terveyshaitat. Ne täytyy ottaa vakavasti.
Alkoholin käytöstä kertovat luvut ovat kääntäneet Sailaksen asenteen konservatiivisempaan suuntaan. Hän ei siis tunnustaudu “viinit maitokauppoihin” -mieheksi.
– Sellainen perustuisi suureen yksinkertaistamiseen, ehkä myös asian taustan heikohkoon tuntemiseen.
Sailas muistuttaa, että jokainen vuoden 1969 jälkeinen saatavuuden laajennus on merkinnyt kulutuksen hypähdystä ja jäämistä uudelle tasolle.
– Jokainen pystyy näkemään, että alkoholin kulutus ja haitat kulkevat käsi kädessä. Viinejä maitokauppoihin vaativat eivät osaa sanoa, kuka kantaisi vastuun alkoholista koituvista haitoista.
Sailaksen mukaan Alko on vastuullinen yritys, joka ei myy alaikäisille, päihtyneille eikä välittäjille.
– Luulin aiemmin, että tämä on vain kaunista puhetta. Mutta olen käynyt myymälöissä ja tutustunut ihan ruohonjuuritasolla. Olin päivän töissä Joensuun Prisman yhteydessä olevassa Alkon myymälässä.