Lehtikuva/Heikki Saukkomaa

Huonoon säähän vedoten työvuoroja peruttiin vartti ennen töiden alkamista.

SAK:n, Akavan ja STTK:n yhteisen Kesäduunari-infon päivystäjä Rina Knape kertoo, etteivät nuoret tunne työelämän pelisääntöjä kovin hyvin. Nuorille on esimerkiksi usein epäselvää, mikä on työehtosopimus ja mistä oman alan sopimus löytyy. Monia Kesäduunari-infoon soittaneita työntekijöitä mietityttää, kuuluuko jokin asia tietyn alan työehtosopimuksen tai vaihtoehtoisesti lain perusteella työntekijöille.

– Työehtosopimukseen liittyviä asioita voitaisiin käydä nuorten kanssa enemmän läpi koulujen oppitunneilla, sillä monet asiat on helppo tarkistaa itse suoraan työehtosopimuksesta. Esimerkiksi palkka-asiat löytyvät työehtosopimuksista, Knape sanoo.

Neuvontapuhelimeen soittaneita kesätyöntekijöitä askarruttivat myös muut työelämän perusasiat, kuten työaika, työsopimus ja työsuhteen päättäminen. He hakivat usein neuvoja tilanteisiin, joissa työnantaja perui jatkuvasti työvuoroja huonoihin säihin vedoten.

– Nuoret olivat varautuneet olemaan töissä koko kuukauden viisi päivää viikossa, mutta työvuoroja peruttiin varttituntia ennen työvuoron alkua. Nuoret eivät tällöin voi tehdä mitään suunnitelmia kesäksi, mutta eivät sitten voi tehdä töitäkään. Kyllä tähän pitäisi löytää jokin järkevä ratkaisu, ei yrittäjäriskiä voi kokonaan siirtää nuoren kesätyöntekijän kannettavaksi, Knape harmittelee.

Palveluista eniten kysymyksiä

SAK:n, Akavan ja STTK:n yhteiseen Kesäduunari-infoon tuli tänä vuonna eniten kysymyksiä kaupan alan, matkailu-, ravintola- ja vapaa-ajan palveluiden sekä kiinteistöpalvelualan ja kuntien kesätyöntekijöiltä.

ILMOITUS

Useimmiten yhteydenotto tuli nuorelta itseltään. Neuvoja kysyivät myös nuorten vanhemmat tai muut läheiset sekä jonkin verran työnantajat.

– Suurin osa soittajista ei kuulunut lainkaan ammattiliittoon. Liitot auttavat, jos työpaikan ongelmat vaativat oikeusapua. Tämä onkin mielestäni yksi tärkeimmistä syistä kuulua ammattiliittoon. Muuten ongelmatilanteissa joutuu hankkimaan apua yksityiseltä puolelta, ja se voi käydä suhteettoman kalliiksi etenkin lyhyisiin työsuhteisiin liittyvissä asioissa, kuten palkkojen perimisessä.

Puheluita vähemmän tänä vuonna

Kesäduunari-infon puheluiden määrät ovat kasvaneet vuosittain, mutta tänä kesänä yhteydenottoja tuli selvästi vähemmän kuin viime vuonna. Yhteydenottoja tuli yhteensä reilu kolmesataa.

– Syitä puheluiden vähenemiselle voi vain arvailla. Ehkä kesätyöpaikkoja oli tänä kesänä vähemmän, tai huonossa taloustilanteessa nuoret ovat onnellisia siitä, että ovat saaneet työpaikan, eivätkä uskalla perätä oikeuksiaan, Knape pohtii.

Hän toivoo puheluiden vähenemisen kertovan siitä, että asiat ovat sujuneet kesätöissä hyvin, eikä nuorilla työntekijöillä ole mitään kysyttävää.

SAK:n, Akavan ja STTK:n yhteinen Kesäduunari-info avautuu taas ensi vuoden toukokuussa ja päivystää koko kesän. Talven aikana apua voi pyytää oman alan ammattiliitosta sekä palkansaajien keskusjärjestöiltä.