”Guggenheim loisi Helsingille matkailullisen ylivoimatekijän”, väittää MaRan toimitusjohtaja.

Pohjoismaiden pääkaupungit panostavat kansainväliseen matkailuun. Matkailu- ja ravintola-alan palvelut MaRa sanoo, että Suomi on jäänyt muiden Pohjoismaiden tahdista.

Kun vuodesta 2007 vuoteen 2014 ulkomaisten yöpymisten määrä Kööpenhaminan hotelleissa kasvoi 67 prosenttia ja Tukholman hotelleissa 33 prosenttia, Helsingissä kasvua ei ole ollut lainkaan.

MaRan ja sen jäsenyritysten mukaan tilannetta voisi korjata Helsinkiin rakennettavalla Guggenheim-museolla. Guggenheim työllistäisi, houkuttelisi Helsinki-Vantaan vaihtomatkustajia käymään Helsingissä sekä toisi lisää verotuloja.

– Helsingin on panostettava vetovoimansa kehittämiseen. Guggenheim loisi Helsingille matkailullisen ylivoimatekijän, MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi sanoo tiedotteessa.

MaRa jäsenyrityksineen ilmoittaa tukevansa Guggenheim Helsinki -hanketta 2,8 miljoonalla eurolla.

ILMOITUS

Tukemiseen osallistuvat yritykset ovat SOK, Restel Oy, Scandic Hotels Oy, Kämp Group Oy, Nordic Choice Hotels & Arthur Buchardt, Lapland Hotels Oy, Royal Ravintolat Oy, Ravintolakolmio-ryhmä sekä MaRa ja Etelä-Suomen Matkailu- ja Ravintolayrittäjät ry.

Kritiikki jatkuu

Museohanke on ollut ankaran kritiikin kohteena alusta asti. Hankkeen rahoitus ja täsmällinen sisältö on ollut epäselvää, ja kaavailtujen kävijämäärien toteutumista on epäilty. Kyselyissä helsinkiläisten enemmistö on vastustanut hanketta.

Viimeksi eilen graafisen suunnittelun tutkija Ulla Ryynänen kyseenalaisti hankkeen arkkitehtuurikilpailun.

”Guggenheim-museosta päätettäessä ei valita kaunista rakennusta Helsinkiin, vaan päätetään minkälaista taidetta Helsingissä on esillä ja miten verorahoja käytetään”, Ryynänen kirjoitti.

”Tarvitsemmeko Guggenheim-säätiön kuratoimia näyttelyitä, joissa esitellään Guggenheim-säätiön taidetta, jonka kustantavat suomalaiset?”