Jean Sibeliuksen upean vokaalisinfonia Kullervon tuominen Kansallisoopperaan Tero Saarisen poikkitaiteellisena nykytanssiteoksena on epäilemättä Sibeliuksen 150-juhlavuoden kunnianhimoisin ja vaativin projekti. On hienoa, että se saadaan laajemmankin yleisön nähtäväksi tämän illan suorassa televisioinnissa Yle Teemalla.
Kalevalan ja Aleksis Kiven Kullervon hahmoihin perustuva esitys pohtii Kullervon ja hänen sisarensa suhdetta ja Kullervon traagista ihmisen osaa koston ja vihan kierteessä. Esityksen alussa tanssijat kirjaimellisesti kiertävät kehää juosten kuin päättömät ympäri näyttämöä, kaiketi luoden uhkaa.
Sibeliuksen arkaaisen musiikin tanssillinen kuvitus käynnistyy toisteisesti ja tylsähkösti – ehkä tarkoituksellakin. Massiivinen musiikki jättää tanssijat statisteiksi, kunnes esityksen edetessä tanssijat pääsevät ilmaisullisesti ja liikkeissään vauhtiin kuvatessaan yksilön ja yhteisön yhteentörmäyksiä tavoittaen sinfonian kohtalonomaisuuden.
Esityksen vavahduttavimmista kohtauksista vastaa upeasti laulavan kuoron poikkeuksellisen komeat esiinmarssit milloin tuomareina, milloin todistajina. Jalkojaan lattiaan paukuttavan mieskuoron uhmaava sotatanssi on tuttu Saarisen menestysteoksesta Borrowed Light.
Kimmo nousee esiin
Samuli Poutanen tanssii vaativan Kullervon roolin vakuuttavasti. Hänen kehittymisensä tavallisesta nuorukaisesta brutaalin väkivaltaiseksi mieheksi, jonka elämä päättyy mahtipontisesti on kiinnostavaa nähdä tanssittuna. Hän on karismaattinen ja tanssijana aistillinen ja häpeämätön tuskaansa huutavana, uhoavana nimihenkilönä.
Kuten Aulis Sallisen viime kesänä ensi-iltansa Savonlinnan Oopperajuhlilla saaneessa Kullervo-oopperassa, myös Tero Saarisen Kullervossa esille nousee Aleksis Kiven Kalevala-näytelmästä tuttu Kimmo, Kullervon ainoa ystävä. Tero Saarinen Companyn tanssija David Scarantino tulkitsee vavahduttavan kauniisti ja tyylikkäästi aluksi niin iloisen, lapsellisen Kimmon hulluuteen päätyvän traagisen roolin.
Miltei Kullervoa väkevämmin esille nousee hänen sisarensa roolin riipaisevasti esittävä, ilmaisultaan sävykäs, sensuelli Terhi Räsänen. Hän tuo tanssillaan esiin sisaren elämän traagisuuden veljensä raiskaamana naisena niin vihan kuin voimansakin tunnossa. Erityisen hienosti Saarinen on koreografiassaan toteuttanut sisaren dramaattisen, vähäeleisen hukkumiskohtauksen.
Ensi-illassa solisteina lauloi vaisuhko Jaakko Kortekangas Kullervona ja feminiinistä voimaa uhkuva, aistillinen Johanna Rusanen-Kartano Kullervon sisaren roolin täysillä eläytyen.
Kullervo on myös valoteos
Esityksen lähes hienointa antia on mestaritasolle nousseen valotaiteilija Mikki Kuntun upea valaistus, joka tukee esitystä hienosti nousten välillä visuaalisessa kertovuudessaan lähes päärooliin kohtalonomaisuudessaan. Kansallisoopperan Kullervo on poikkitaiteellisuudessaan myös valotaideteos.
Sibeliuksen hieno varhaisteos saa ansaitsemansa tulkinnan kalevalaisena uhona, mutta myös kauniina sibeliaanisena sointimaailmana kapellimestari Jukka-Pekka Sarasteen johtaman orkesterin sekä Suomen Kansallisoopperan kuoron ja Helsingin filharmonisen kuoron kuudenkymmenen laulajan ja solistien voimin.
Kansallisoopperan Kullervo on kiinnostava, kaunis ja hurja esitys. Sibeliuksen säveltämä kalevalainen tragedia ristiriitojen runteleman miehen ja hänen läheistensä kohtalosta on ajaton tutkielma siitä, kuinka katkaista koston kierre. ”Onko meillä mahdollisuus hypätä ulos historian itseään toistavasta rattaasta?”, Tero Saarinen kysyy, ja saa katsojat pohtimaan näitä ja monia muitakin ihmisyyden peruskysymyksiä.
Kullervon taltiointi nähdään tänään 27. helmikuuta Yle Teemalla klo 19.00.
Kansallisbaletti Kullervo. Musiikki: Jean Sibelius. Koreografia: Tero Saarinen. Musiikin johto Jukka-Pekka Saraste. Kansallisoopperan orkesteri ja mieskuoro sekä Filharmoninen kuoro.
Rooleissa: Samuli Poutanen, Terhi Räsänen.
Laulusolisteina ensi-illassa 13.2. Johanna Rusanen ja Jaakko Kortekangas
Televisiotaltioinnissa tämän päivän esityksessä Lilli Paasikivi ja Jaakko Kortekangas