Museoviraston osastonjohtaja Mikko Härö on seurannut Malmin tilannetta 1990-luvulta asti. Hän kertoo, että Malmin lentoasema kuuluu valtakunnallisesti merkittävien rakennettujen kulttuuriympäristöjen joukossa ykköskohteisiin ja sen säilyttäminen lentotoiminnassa on Museovirastolle ”vähintään kansallisen tason kysymys”.
Kuitenkaan Härön mukaan virasto ei varsinaisesti voi tehdä mitään, jos lentäminen Malmilla loppuu. Hän arvioi, että poliittinen paine rakentamiseen on kova. Niin kova, että pian voi olla edessä keskustelu, jossa sovitaan, mitä lentoasemasta saadaan säilytettyä. Ainakin pyöreä terminaalirakennus ja aikanaan kuusi Junkers 52 -konetta sisälleen mahduttanut hangaari tulisi pitää.
Härö kertoo, että Malmin lentoasema on muistuma ilmailun varhaisvaiheesta, jossa maalentokentät alkoivat muodostaa verkostoja ja yhdistää Euroopan eri osia. Tukholmassa yhä toimiva Bromma on Malmin kentän sukulainen. Senkin kohtalo on epävarma.
– Malmin lentoasema on hieno kohde. Tämä on tiukka paikka kaikkineen, Härö sanoo.