Nimeään kantavaa museota Helsinkiin ajava amerikkalainen Guggenheim-säätiö nosti lobbauksen uudelle tasolle Helsingissä. Kun säätiön pyrkimys päästä Helsinkiin meni viimeksi pieleen, se otti opikseen ja palkkasi viestintäfirman hoitamaan homman kotiin.

Vasemmistoliiton kaupunginvaltuutettu Sirpa Puhakka arvioi, että hänen valtuustouransa aikana vastaavaa lobbausinvaasiota ei minkään yksittäisen asian kohdalla ole nähty.

– Säätiö todella on panostanut maaperän muokkaamiseen ja tokihan sellaista saa tehdä. Se, että asia etenee, on puhtaasti Guggenheimin lobbausvoitto, hän sanoo.

– Kutsuja eri tilaisuuksiin tuli kuntapäättäjille paljon, neuvoteltiin useaan otteeseen kaupungin virkamiesten, kuten apulaiskaupunginjohtajan ja kaupunginjohtajan kanssa. Lisäksi lobattiin kulttuuriministeriössä ja taiteilijoiden piirissä. Teetettiin kyselytutkimus siitä, miten museo houkuttelee turisteja Helsinkiin.