Puolet Helsingin Hietalahden telakasta omistava Venäjän valtion telakkayhtiö OSK on ilmoittanut aikeensa ostaa koko telakkaa pyörittävän Arctech Helsinki Shipyardin. Vaikka kauppaa ei ole vielä virallisesti tehty, niin nyt 50 prosenttia telakasta omistavan STX Finlandin korealainen emoyhtiö ilmoittanut Korean ulkopuolisten telakoiden olevan myynnissä.
Telakan pääluottamusmiehen Ilpo Haajan mukaan tämä on ollut pitkään tiedossa ja odotettavissakin. Muita vaihtoehtoja ei hänen mielestään telakan säilymiselle enää ole,
– Suomen valtio ei tähän leikkiin lähde, eivätkä myöskään suomalaiset yrittäjät. Muita vaihtoehtoja ei juuri ole olemassa, jos haluamme telakkatoiminnan jatkuvan Helsingin telakalla.
Vuonna 1865 perustun Helsingin telakan historiassa omistajanvaihdos ei olisi uutta. Omistajina ovat olleet niin suomalaiset kuin norjalaisetkin. Haaja toivookin, että uusi omistaja sijoittaisi tuotekehitykseen, joka on jäänyt viime vuodet heikoille. Monet aiemmat omistajat ovat joko kuorineet kerman päältä tai vieneet tietotaitoa.
Haajan mukaan kolme vuotta sitten käynnistynyt kahden kumpikin 50 osuutta hallitsevan omistajan pohja on ongelmallinen, joka on johtaa pattitilanteisiin.
– Siinä vain riidellään keskenään ja moni asia kärsii. Jos toinen omistaisi 51 prosenttia, niin asiat selviäisivät kertaheitolla.
Väki kymmenesosa entisestä
Hietalahden telakka on keskittynyt arktiseen osaamiseen, erityisesti jäänmurtajiin. Telakan väkimäärä on vaihdellut hurjasti. Kun vuonna 2004 telakalla rakennettiin risteilijöitä, niin telakalla kävi työssä 4 000 ihmistä. Nyt omien työntekijöiden ja toimihenkilöiden määrä on 400, jonka lisäksi alihankkijat työllistävät 150-200 henkeä.
Työn alla on nyt kaksi Venäjälle tilattua laivaa. Haajan mukaan toinen niistä kuitenkin luovutetaan vasta 2015 syksyllä. Tämä tarkoittaa Haajan mukaan sitä, että porukalle pitäisi saada nopeasti lisää töitä.
– Nyt elämme siinä toivossa, että Suomen valtion uusi jäänmurtaja tilattaisiin meiltä. Yksikin jäänmurtaja olisi meille iso juttu.
Haaja muistuttaa, että laivakauppa koko maailmassa on lamassa ja nousukauden alkaessa laivoja tilataan vasta viimeisenä.
– Moni telakka taistelee olemassaolostaan niin Koreassa kuin monessa muussakin maassa. Tämä on jatkuvaa putoamiskamppailua. En kuitenkin pitäisi mahdottomana, että Hietalahden telakka jatkaisi täällä vielä pitkäänkin uuden omistajan ja sen tuomien tilausten myötä.
Myrkytettyä maata
Monet rakennusyhtiöt ovat vuosikausia suorastaan toivoneet telakan toiminnan lopettamista, koska silloin keskellä Helsinkiä vapautuisi isoja maa-aloja. Telakan väki on Haajan mukaan tämän aina tiennyt.
Yksi askel tähän suuntaan on Hernesaaren vuokrasopimuksen loppuminen vuonna 2017. Haaja muistuttaa, että sinne rakentaminen ei ole ongelmatonta.
– Se on pieni ja kapea niemenkärki, joka on täytetty vuosikymmeniä sitten ties millä myrkyillä.
– Koeporauksista saamieni tietojen mukaan maa on niin myrkyllistä, että siellä ihminen ei saisi edes kävellä. Tästä huolimatta täyttä terästä oleva telakkamies on siellä rakentanut laivoja.