Alusten typpipäästöjen rajoitukset Itämerellä siirtyvät näillä näkymin suunnitellusta vuodesta 2016 vuoteen 2021 Venäjän vastustuksen vuoksi. Itämeren suojelukomission ministeriryhmä käsittelee rajoituksia torstaina Kööpenhaminassa.
WWF:ssä osattiin odottaa nopealle aikataululle kielteistä ratkaisua, koska kansainvälinen merenkulkujärjestö IMO on tehnyt alustavan päätöksen lykätä aikataulua muodostaa Itämeri typpipäästöjä vähentäväksi NECA-alueeksi. Jos suojelukomissio esittää Itämeren NECA-vesistöksi, viime kädessä IMO päättää päästörajoituksista.
Venäjän kannasta kertoi keskiviikon Turun Sanomat. Jos yksikin rantavaltioista ei hyväksy komissiossa päätösehdotusta, se raukeaa.
Kaikkia päästöjä vähennettävä
Vaikka laivojen typpioksidien päästöt ovat murto-osa Itämereen tulevasta kuormasta, Ryanin mukaan kaikkia päästöjä on leikattava. Meriasiantuntija muistuttaa, että aluspäästöt ovat helpommin kontrolloitavissa kuin esimerkiksi maatalouden, josta tulee eniten ravinteita.
Ympäristöministeri Ville Niinistö (vihr.) samoin kuin hänen ministeriönsä ovat WWF:n kanssa samoilla linjoilla. Niinistö vaati tiistain Helsingin Sanomissa, että meriliikenteen on kannettava osansa vastuusta leikata päästöjä. Asia nousee ajankohtaiseksi mahdollisesti jo ensi vuonna.
Kemianteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Leppä on arvioinut laivojen typpipäästöjen olevan vain 1,5 prosenttia kokonaispäästöistä. Ilmatieteen laitos puolestaan arvioi osuuden olevan 2-3 prosenttia ja, että osuus kasvaa voimakkaasti.
Arvion mukaan typpiyhdisteiden määrä nousee vuoteen 2040 mennessä 500 000 tonniin vuoden 2010 382 00 tonnista. Päästörajoituksiin siirtyminen leikkaisi typpimäärän 170 000 tonniin.
NECA-säännös koskisi sen voimaan tulon jälkeen rakennettuja aluksia. Tarkoitus on vähentää laivojen typpipäästöjä 80 prosenttia vuoden 2008 tasosta.
Typpipäästöistä päätöksen aikaan saaminen toisi Ryanin mukaan meriliikenteelle varmuutta. Komission arvion mukaan IMO:n uusista typpi- ja rikkirajoituksista hyödyt olisivat haittoja suuremmat. Suomen vientiteollisuus puolestaan laskee päästörajoituksista koituvan haittaa.
Typpi- ja rikkipäästöjen vähentämiseksi voidaan käyttää katalysaattoreita tai siirtyä nesteytetyn maakaasun, LNG:n käyttöön. Tukholmassa tankataan jo Vikingin Linen ruotsinlaiva maakaasulla, ja Turkuun on tulossa kaasuterminaali.