Itämeren suojelukomissio (HELCOM) aikoo esittää Kansainväliselle merenkulkujärjestölle IMO:lle, että tämä nimeää Itämeren typenoksidipäästöjen erityisalueeksi.
– Laivaliikenteen typpipäästöjen rajoittaminen on tärkeä lisä työhön ravinnepäästöjen vähentämiseksi. Jos päätös tulisi voimaan vuoden 2016 alussa, Itämeren laivojen typpikuormitus vähenisi maltillisesti seuraavan kolmenkymmenen vuoden aikana noin 7 000 tonnilla, sanoo ympäristöministeri Ville Niinistö (vihr.)
– Vaikka hakemuksen jättämisen aikataulusta ei vielä ole edellytyksiä päättää, on hyvä, että asiasta keskustellaan, Niinistö toteaa. Hänen mukaansa on tärkeää, että keskusteluihin nostetaan mukaan myös vaihtoehtoisten polttoaineiden käyttöönoton edistäminen.
Jos merenkulkujärjestö tiukentaa alusten päästörajoja, se parantaa Suomen telakkateollisuuden kilpailukykyä. STX Finlandin Turun telakalta valmistui viime tammikuussa ensimmäinen vähäpäästöinen, nesteytetyllä maakaasulla eli LNG:llä kulkeva matkustaja-alus. Kaasuosaaminen on STX:lle etu, jos typpipäästöjä kiristetään.
Ensi torstaina Kööpenhaminassa kokoontuva suojelukomissio on tiukentamassa huomattavasti Itämereen joutuvien ravinteiden, typen ja fosforin päästötavoitteita kaikkiaan. Ne koskevat myös Suomea.