Tämän kesän uutuustuotannossa tuo hellyttävä otus nousee kokoperheen Norppaoopperan päähenkilönä estradille.
Oopperan ohjaaja Minna Vainikainen on innoissaan aihepiiristä, laajeneehan sen tematiikka Saimaan maisemista globaaliksi kannanotoksi luonnon monimuotoisuuden ja sen säilyttämisen puolesta hyvän ja pahan kamppailuineen.
– Savonlinnan Oopperajuhlien neljäs koko perheen ooppera tuskin voisi olla aiheeltaan ajankohtaisempi ja ympäristöönsä sopivampi. Onneksi saimaannorpan suojelu on viime aikoina noussut valokeilaan, nyt on viimeiset hetket yrittää pelastaa laji sukupuutolta, Vainikainen muistuttaa.
”Kaukaisessa maankolkassa on sokkeloinen ja kaunis järvi nimeltä Saimaa. Saimaa-järvessä asuu norppa nimeltä Lumi ja hänen parhaat ystävänsä Sipi Simpukka ja Iäkäs Särki. Eräänä kesänä aurinkoinen sää Saimaalla jatkuu, vaikka syksyn pitäisi jo tulla. Yhdessä Lumi, Sipi ja Iäkäs lähtevät vaaralliselle matkalle pelastamaan talvea.”
Norppaoopperan ohjaaminen on ollut hänelle erittäin mieluinen ja tärkeä, joskin vaativa haaste.
Oopperan on säveltänyt Timo-Juhani Kyllönen. Päähenkilön, Lumi Norpan rooliin kiinnitettiin sopraano Minna-Liisa Värelä, Iäkkään Särjen roolin laulaa Juha Kotilainen ja Sipi Simpukan Niina Keitel.
Koululaiset mukana valmistelussa
Saimaannorpan elinpiiriin sijoittuva ooppera ideoitiin ja valmisteltiin alakoululaisten kanssa. Kaikkien Suomen koulujen välisen norppa-aiheisen käsikirjoituskilpailun voitti Helsingin eurooppalaisen koulun 2.-3. luokat. Oopperalibretoksi voittajatekstin Lumi ja ilmastonmuutos on muokannut Iida Hämeen-Anttila.
Koululaiset ovat olleet myös mukana ideoimassa oopperan lavastusta, puvustusta ja musiikkivideoita Kyllösen säveltämää Norppalaulua käyttäen. Lopullisesta puvustuksesta vastaa Riitta Röpelinen ja lavastuksesta Tarja Väätänen.
Kokoperheen ja lasten oopperoiden ohjaajana Vainikainen haluaa rikkoa oopperan perinteisiä raja-aitoja.
– Tarinaa voi kertoa myös tanssin ja sirkuksen keinoin, joita olen limittänyt ohjaukseeni. Ooppera on taidemuotona lapsiyleisölle vaativa ja vaikea laji, mutta jos ohjaus ja lavastus ja kaikki muukin toimivat, ooppera on tavattoman antoisaa. Se on suurten elämysten taidetta, jonka pitäisi kuulua yhtenä osana lasten kokonaisvaltaiseen taidekasvatukseen.
– Jo ison orkesterin kuunteleminen tekee lapsiin suuren vaikutuksen. Herättelemme Norppaoopperassa katsojien kaikkia aisteja. Yksi vaikuttavimmista elementeistä minulle oopperaa ohjatessani on orkesteri.
Taikahuilu järisytti pikkutyttöä
Vainikainen muistaa elävästi edelleenkin, kuinka järisyttävä kokemus Taikahuilun katsominen Savonlinnassa oli hänelle pikkutyttönä. Ehkä se osaltaan sysäsi hänet työskentelemään myös ooppera-ohjaajana.
Suomessa tehdään harvoin kunnianhimoista musiikkiteatteria koko perheelle, Vainikainen harmittelee.
– Esityksemme antaa lapsille tilaisuuden päästä kuuntelemaan orkesterimusiikkia. Toivottavasti tämä esitys osaltaan rohkaisee muitakin tahoja tekemään oopperaa ja musiikkiteatteria koko perheelle.
Vainikainen hehkuttaa loistavien solistien, kuorojen ja tanssija/akrobaattien kykyjä.
– Turkulainen Key Ensemble tekee debyyttinsä Savonlinnan Oopperajuhlilla Norppaoopperan kuorona. Mainiota esiintyjäkaartia täydentää Oopperajuhlien lapsi- ja nuorisokuoro, joka taipuu moniin tehtäviin esityksessä. Hyvän lauluäänen lisäksi Norppaoopperan hahmoilta vaaditaan aika huikeita karaktäärejä ja muuntautumiskykyä.
Lastenkulttuuri jää juhlapuheisiin
Suomalaisen lastenkulttuurin nykytila nostaa huolten rypyt Vainikaisen otsalle.
– Tekoja ja tukea enemmän lastenkulttuuri nousee esille juhlapuheiden korulauseissa. Olisi tärkeää, että lapsille suunnatut esitykset nostettaisiin vahvemmin esille itseoikeutettuna osana taidelaitostenkin ohjelmistoissa. Lastenkulttuuri pitäisi nostaa muun taidetarjonnan kanssa samalle viivalle. Suomessa tehdään paljon erinomaisia, pienimuotoisia esityksiä, mutta myös isommille foorumeille pitäisi tehdä enemmän esityksiä.
Vainikainen tähdentää, että lapset tulisi opastaa taiteen ystäviksi, sillä parhaimmillaanhan heistä kehkeytyy tulevaisuudessa taiteen rakastajia ja kuluttajia.
– Taiteella on myös valtava merkitys lasten mielikuvituksen rikastuttajana. Rahavallan pyörittäessä maailmaa, ei ymmärretä mikä potentiaali lapsissa ja nuorissa taiteen kentälläkin on, Vainikainen tuskailee.
1960-luvulla Markku Into intoili, että ellei lasten taidekasvatuksen suhteen olla tarkkana, ”tämän päivän sika on huomispäivän pekoni”.
Hieman ihmetystä herättää, että Norppaooppera esitetään Savonlinnan oopperajuhlilla vain kaksi kertaa tänä kesänä, eikä se jatka ainakaan ensi kesän ohjelmistossa. Vainikainen joukkoineen tietenkin toivoo, että suurella työllä tehty esitys voitaisiin viedä johonkin muuallekin Savonlinnan lisäksi.
Norppaoopperan ohjaustyöstä ja esityksistä vapauduttuaan Vainikainen keskittyy punaisen mekon poimuihin Helsingin juhlaviikoilla esitettävän Reddress: Punaisen mekon palo -esityksen ohjaamiseen.
Norppaoopperan esitykset Savonlinnan Oopperajuhlilla: 20.7. klo 12 ja 21.7. kello 15.