Taiteellisen johtaja Jari Hämäläisen viimeistä kesää luotsaama Savonlinnan oopperakesä nojaa vahvasti tuttuun ja turvalliseen klassiseen oopperaan.
Tapojensa mukaisesti Hämäläinen on rekrytoinut solisteiksi ulkomaisia laulajia, kotimaisia huippulaulajia vältellen. Hänen jälkeensä taiteellisen johtajan pestissä jatkaa savonlinnalainen oopperalaulaja Jorma Silvasti, joka lupaa luotsata juhlia ”sinivalkoisin silmälasein” suosien kotimaista oopperaa ja esityksiä. Hän haluaa antaa nuorille lupaaville laulajille esiintymistilaisuuksia juhlilla, muun muassa palauttamalla arkkiooppera Taikahuilun ohjelmistoon. Myös Aulis Sallisen Kullervo-ooppera nähdään Silvastin kaudella uutuustuotantona.
Tänä vuonna oopperajuhlilla vietetään oopperan itsevaltiaiden, Giuseppe Verdin ja Richard Wagnerin 200-vuotisjuhlia.
Wagnerin tuotannosta linnaan palaa ritariromantiikkaa tihkuva, upea kuoro-ooppera Lohengrin. Tämä monitasoinen tutkielma uskon ja onnen utopiasta nähdään Saksan oopperatalojen suosikkiohjaaja, Roman Hovenbitzerin tulkintana. Musiikinjohto on Jari Hämäläisen, ja erityisen hyvässä vedossa olevaa Savonlinnan Oopperajuhlakuoroa luotsaa mestarillinen Matti Hyökki.
Lisäksi juhlille palaa legendaarinen Ralf Långbackan ohjaama, syvällinen ja puhutteleva Verdin Macbeth sävähdyttävine noitakuoroineen.
Niinistökin osana oopperaa
Uutuustuotantona esitetään Verdin, Kamelianaisen raastavaa kohtaloa kuvaava, ikuinen rakkaustarina La Traviata, jonka banaalisuuteen saakka energinen modernisointi yökerhoineen on puolalaisen Mariusz Trelińskin käsialaa.
Kesän toinen uutuusteos on, yhteistyössä Erfurtin oopperan kanssa toteutettu panttivankidraamaksi yltyvän Camille Saint-Saënsin ooppera Samson et Dalila kauniine aarioineen. Ooppera pohjautuu Vanhan testamentin juonittelevaan rakkaustarinaan, jossa israelilaiset ovat filistealaisten vankeina.
Ohjaaja, Erfurtin oopperan johtaja Guy Montavo on modernisoinut tämän ikiaikaisen kertomuksen kuvaamaan Lähi-idän loputonta sodan ja kostonkierrettä. Raamatun tarinan israelilaisten kiistakumppaneiksi ohjaaja tuo arabit.
Presidentti Sauli Niinistö ja Saksan liittopresidentti Joachim Gauck puolisoineen pääsivät osaksi panttivankidraamaa, jossa juutalainen yleisö on vangittu Moskovan kaappauksen tavoin elokuvateatteriin, ja koko linna räjäytetään symbolisesti tuusan nuuskaksi.
Verdin ystävien lisäksi Savonlinnassa esitetään pietarilaisen Mihailovski-teatterin vierailuesityksenä myös Verdin Naamiohuvit, jonka ohjaa Latvian kansallisoopperan johtaja Andrejs Zagars, oopperan visuaalisesti art deco-aikaan sijoittaen. Ohjausta on kiitelty varsin tyylikkääksi ja aistikkaaksi. ”Ooppera tapahtumapaikkana on jokin määrittelemätön paikka ensimmäisen maailmansodan aikoihin, jolloin keisarit ja muut valtiaat ja heidän imperiuminsa romahtivat sodan pyörteissä”, ohjaaja selvittää.
Mihailovski-teatterin toisena vierailuesityksenä nähdään, kohutun, upeista Tšehov-tulkinnoistaan Suomessakin tunnetun ukrainalaisen mestariohjaaja, Andriy Zholdakin ohjaama Tšaikovskin, Jevgeni Onegin. Oopperakesän huipentavasta esityksestä on lupa odottaa paljon. Ensimmäisen ooppera-ohjauksensa tehneen Zholdakin mielestä ”musiikki auttaa puheteatterissakin, kun sanoja on liikaa tai liian vähän – tai kun oikeita sanoja ei löydy”.
Verdiä ja Wagneria
Konserttiohjelmistossa kuullaan myös Verdin Requiem.
– Se on mestariteos, jossa katsotaan avoimesti ja lapsen silmin ihmisen kohtaloa, se on kuin dokumentti elämästä, teoksen johtava Leif Segerstam tiivistää.
Oopperalaulaja Jorma Hynninen on kehottanut raavaita miehiä menemään oopperaan, varsinkin silloin jos luvassa on taattua ”Verdi-humppaa”. Verdiläisen oopperan ydin George Shawin tiivistämänä on ”sopraanon ja tenorin kiihkeässä halussa rakastella, baritonin tehdessä parhaansa estääkseen heidän lemmenleikkinsä”.
Wagner puolestaan on valjastettu natsipropagandan airueksi, hänen itse siihen suuremmin antamatta aihetta, joitakin hänen arkaluonteisia kirjoituksia ja ajanhengen mukaista nationalismia lukuunottamatta. Hitler tuki avokätisesti Wagnerin suvun, säveltäjän muistoa vaalivaa Bayreuthin oopperapyhättöä ja valjasti Wagnerin musiikkia häpeilemättä propagandansa airueksi. Nämä varjot eivät kuitenkaan heijastele Wagnerin ylimaallisen nerokkaassa, hivelevän kauniissa musiikissa eikä ihmiselämän tummiinkin syövereihin ja mystiikkaan perustuvissa libretoissa. Vaikkakin Rossinin mielestä ”herra Wagnerilla on teoksissaan suurenmoisia hetkiä, mutta kauheita neljännestunteja niiden välissä”.
Saimaannorpalla kantaesitys
Saimaannorpan kotikaupungin oopperalavalle nousee tämän kesän kotimaisena kantaesityksenä Norppaooppera. Se perustuu säveltäjä Timo-Juhani Kyllösen ja libretisti Iida Hämeen-Anttilan yhdessä Helsingin eurooppalaisen koulun oppilaiden kanssa ideoimaan tarinaan hyvän ja pahan kamppailusta.
Koko perheen hellyttävä ja ilmastonmuutokseen ja turhaan kulutukseen kantaaottava seikkailu vie Saimaan talvisiin maisemiin neuvokkaan Lumi Norppa-tytön ja hänen ystäviensä kanssa.
Oopperassa pohditaan muun muassa, ovatko saimaannorppien pesinnän kannalta tärkeät jää- ja lumipeitteet vaarassa. 20. heinäkuuta kantaesityksensä saava ooppera toiminee myös Suomen luontoa ylistävänä matkailumainoksena.
Kansainvälisesti tunnettu
Oopperajuhlien ohjelmistoon kuului tuttuun tapaan myös konsertteja ja Timo Mustakallio -laulukilpailu, jonka voitti lahjakas, Yönkuninkaan aarian erinomaisesti livertänyt Tuuli Takala.
Tänä vuonna raha- ja katsojapulasta elokuussa kärsineiden Balettijuhlien perintöprinssi Kesäyön Tähtien -balettigaala on viisaasti limitetty Oopperajuhlien ohjelmistoon heinäkuussa. Gaala järjestetään yhteistyönä Savcor Balletin ja Dance Openin kanssa.
– Yleisöllä on harvinainen mahdollisuus nähdä eurooppalaisten balettitalojen parhaat kilpailemassa keskenään aplodeista ja bravo-huudoista, järjestäjät hehkuttavat.
101-vuotisen historiansa aikana, maailman vanhimpien oopperajuhlien kastiin noussut Savonlinnan Oopperajuhlat on noussut kansainvälisesti tunnetuimmaksi suomalaiseksi kulttuuritapahtumaksi.
Juhlien kävijämäärä on noussut noin 60 000 oopperan ystävään vuosittain, heistä runsaat 10 prosenttia on ulkomaalaisia.
– Savonlinnasta on tullut käsite oopperanystävien keskuudessa kautta maailman, juhlien järjestäjät iloitsevat.
Juhlien ohjelmisto löytyy täältä