Ei ole kuin runsas vuosi siitä, kun edellinen liikenneministeri, kansanedustaja Anu Vehviläinen (kesk.) oli sitä mieltä, että Liikennevirasto ylittää valtuutensa.
Nykyisen liikenneministerin, vasemmistoliiton Merja Kyllösen kritisoijana profiiliaan viime viikkoina nostanut Vehviläinen sanoi näin Pohjolan Sanomien haastattelussa 7. syyskuuta 2011. Tänä syksynä, kun Kyllönen puuttui viraston toimintaan ja neuvoi viraston johtajaa Juhani Tervalaa eroamaan luottamuspulan vuoksi, Vehviläisen ääni on ollut toinen.
Viime kuussa hän totesi keskustan lehdessä Suomenmaassa, ettei kokenut ministerinä ollessaan Tervalan yrittäneen omia ministerin roolia itselleen.
– En olisi esittänyt häntä korkeaan tehtävään, jos minulla olisi ollut epäluottamusta häntä kohtaan, hän sanoi.
Vuosi sitten Vehviläinen kuitenkin arvioi Pohjolan Sanomissa, että Liikennevirasto pyristelee irti poliittisesta ohjauksesta ja hamuaa itselleen lisää valtaa eduskunnan, hallituksen ja liikenneministeriön kustannuksella.
– Liikennevirasto on asiantuntijavirasto, mutta se haluaa ottaa itselleen isomman ja strategisemman roolin kuin sille oikeasti kuuluu, Vehviläinen sanoi tuolloin.
Hänestä sen näki esityksistä, joilla virasto yritti keskittää itselleen päätösvaltaa. Niissä päällysterahoja yritettiin siirtää Pohjois- ja Itä-Suomesta Etelä-Suomeen ja jaettiin tiet niin sanotun runkoverkkoajattelun mukaisesti kehitettäviin pääväyliin ja vähemmän korjattaviin teihin.
Vehviläisen vaati samassa haastattelussa, että liikenneministeri Merja Kyllönen ottaa liikenneasiat tiukkaan ohjaukseen.
– Liikennevirasto yrittää ylittää valtuuksiaan, Vehviläinen sanoi.
Liikenneviraston Tervala ei ymmärtänyt Vehviläisen näkemyksiä.