Tutkimustulokset osoittavat yleisesti, että valinnanvapauden käyttöönotto heikentää koulujärjestelmän mahdollisuuksia edesauttaa oikeudenmukaisen yhteiskunnan kehittymistä. Erityisen selkeästi tämä näkyy Ruotsia ja Suomea vertailtaessa.
Vuosikausien ajan isoveli Ruotsi raahasi suomalaisia perässään, kun kyse oli koulutuksesta. Peruskoulu, itsenäinen työskentely ja induktiivinen työtapa saapuivat lännestä ja niihin tutustuttiin Suomessa vasta sen jälkeen, kun ne olivat jo tulleet Ruotsiin. Yhdeksänkymmenluvun puolivälissä alettiin kasvaa erilleen.
Kun Ruotsi valitsi valinnanvapauden, aikoi Suomikin seurata esimerkkiä mutta valitsikin toisin. Tänään, lähes kaksikymmentä vuotta myöhemmin, monet asiat osoittavat, että valinta oli viisas.
Ruotsi menestyy Suomea huonommin taitomittauksissa. Ruotsalaiset koulut ovat suomalaisia epätasa-arvoisempia ja erilaisista sosiaalisista taustoista tulevien oppilaiden välillä on suurempia eroja Ruotsissa kuin Suomessa.
Moni tutkija on osoittanut, että valinnanvapaus ja tapa, jolla sitä toteutetaan estää peruskoulua saavuttamasta tavoitettaan, samojen mahdollisuuksien tarjoamista kaikille. Valitsemalla valinnanvapaus, suljetaan ulos mahdollisuus tasavertaisuuteen.
Samalla tavalla kuin Ruotsissa, myös suomalaiset tutkijat ovat osoittaneet todeksi kasvavat erot koulujen välillä, ennen kaikkea Etelä-Suomen suurissa kaupungeissa.
Jotta tämä kasvava ongelma saataisiin kuriin, suomalaisessa kouludebatissa ovat nyt merkityksellisiä sellaiset ajankohtaiset koulutuspoliittiset tavoitteet, jotka ponnistelevat sen puolesta, että mahdollisimman harva valitsisi opinahjokseen muun kuin lähikoulunsa.
Vaikka ruotsalaiset vanhemmat ovat huolissaan ruotsalaisen koulun tilasta, tuntuu jokainen kuitenkin olevan vakuuttunut siitä, että juuri he tietävät, mikä on parasta heidän lapselleen.
Kun valinnanvapaus otetaan käyttöön, sitä on hyvin vaikea peruuttaa ja siksi onkin tärkeää olla tietoinen siitä, että myös pienet muutokset, jotka johtavat ”koulushoppailuun” ovat merkittäviä kokonaisuuden kehittymisen kannalta.
Erityisen tärkeää tämä on siksi, ettei valinnanvapauden lisäämistä voida perustella minkäänlaisin tuloksin. Tämä koskee alemman koulutustason perheistä tulevia lapsia, mutta myös lapsia korkeakoulutetuista perheistä. Koulu kaikille on kannattavampi vaihtoehto, osoittavat tutkimukset.