Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) on joutunut viime päivinä kovaan höykytykseen. Häntä on kovisteltu niin ministeriönsä kuin myös Liikenneviraston tekemisistä ja tekemättä jättämisistä. Ministerin sanomisia on epäilty eikä hänen selvityksiään ole joka paikassa uskottu – tai ei ole haluttu uskoa – ja ne on leimattu selittelyiksi.
Kyllöstä on vaadittu vetämään kohusta omat johtopäätöksensä eli siis eroamaan. Liikenneministerillä on kuitenkin koko hallituksen tuki takanaan. Hän on koko kohun ajan toiminut avoimin kortein eikä muutoinkaan ole ilmennyt mitään sellaista, että hänen edes tarvitsisi harkita eroamista.
Kyllöstä syyllistävien taustamuistioiden levittämisessä lienee enemmänkin kyse Liikenneviraston pääjohtajan eroon päätyneen valtataistelun jälkimainingeista kuin mistään muusta. Kyllösen mukaan niin ministeriä kuin koko hallitusta ja myös eduskuntaa on johdettu harhaan liikennepoliittisen selonteon valmistelussa.
Järjestämässään tiedotustilaisuudessa tiistaina Kyllönen epäili, että julkisuusmyllyä ruokitaan Liikennevirastosta.
Tämän vuoden tiehankkeista on ilmeisesti päätetty virheellisin pohjatiedoin. Ministerin syyttävä sormi osoittaa Liikenneviraston eronneeseen pääjohtajaan Juhani Tervalaan, joka kiistää tahallisuuden mutta myöntää, että ainahan on voitu tehdä virheitä.
Kyllösen mukaan liikenneministeriö on saanut Liikennevirastolta väärää tietoa ja siksi ministerin mukaan hankkeista nyt puuttuu 50–150 miljonaa euroa.
Hallituksen ensi kevään kehysriihessä on mahdollisuus korjata tilanne, vaikkakin 50 miljoonan euron lisärahoituksen löytyminen voi nykyisessä taloustilanteessa olla kiven takana.