Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) kertoi tiistaina, että sekä hallitus että eduskunta ovat tehneet päätöksensä liikennepoliittisen selonteon sisältämistä hankkeista virheellisen tiedon pohjalta. Nyt liikenteeseen liittyvistä hankkeista puuttuu 50 – 100 miljoonaa euroa.
Kyllönen osoitti Liikenneviraston pääjohtajaa Juhani Tervalaa, jonka hän jo aiemmin syksyllä ohjasi eroamaan tehtävästä. Syy oli ministerin ja pääjohtajan välinen epäluottamus.
– Valitettavasti tietooni on tullut se, että sekä suunnitteluosasto, liikennejärjestelmäosasto, talousosasto että myös johtoryhmä on liikennevirastossa ohitettu asian valmistelussa, Kyllönen sanoi tiedotustilaisuudessa eduskunnassa iltapäivällä.
– Sehän tarkoittaa sitä, että yksi ihminen on vastannut siitä kokonaisuudesta. Näin ei pitäisi koskaan tapahtua, mutta näin on tapahtunut.
Hallitus on tiennyt
Kyllöstä hiillostettiin tiedotustilaisuudessa siitä, ottaako hän vastuun tapahtuneesta eroamalla tehtävästään.
– Minä ministerinä ja koko hallitus olemme tulleet harhaanjohdetuiksi, Kyllönen vastasi.
– Ministerinä lähden siitä, että virkamieskoneistoon ja valmisteluun täytyy pystyä luottamaan sataprosenttisesti. Ei voida odottaa, että ministeri toimii pääjohtajan tai virkamiesten selkäreppuna ja varmistaa, että asiat hoidetaan asianmukaisesti.
Kyllönen totesi, että asianmukaista valmistelua ei ole nyt tapahtunut.
Myös Kyllösen vastaus asiasta viime torstaina eduskunnan kyselytunnilla nousi esiin.
– Jos se, että olen puhunut värikästä kieltä, johtaa epäluottamuslauseeseen, se on mielenkiintoista, ministeri totesi.
Jyrki Kataisen hallitus on ollut tietoinen Liikennevirastoon liittyvistä ongelmista tapahtumasarjan ajan. Kyllönen sanoi kertoneensa asioiden tilasta hallitukselle heti, kun se on tullut hänen omaan tietoonsa. Lisäksi Kyllönen oli aiemmin tiistaina sekä eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan että valtiovarainvaliokunnan liikennejaoston kuultavana asiasta.
– Olen syvästi pahoitellut sitä, että hallitus ja eduskunta ovat joutuneet tekemään päätöksiä virheellisten asiakirjojen ja valmistelun pohjalta, Kyllönen sanoi.
– Lähden siitä, että tällä hetkellä ei ole karsittavia hankkeita. Teen työtä sen eteen, että liikennehankkeisiin pystytään kehysriihessä laittamaan lisää rahaa vähintään 50 miljoonaa euroa.
Rahat eivät riitä
Kyllönen kertoi, että viime keväänä valmistellun selonteon hankkeisiin liittyvät ongelmat ovat tulleet selville vähitellen syksyn aikana.
– Syksyn selvitysten yhteydessä on käynyt ilmi, että kaikkia selonteossa hallituskaudeksi suunniteltuja hankkeita ei voida suunnitellusti aloittaa kehysten puitteissa elikkä niihin varattu raha ei riitä niiden aloittamiseen, Kyllönen sanoi.
– 14 hankkeen lista ei sovi siihen kehykseen, jonka hallitus on päättänyt. Tervalalla on varmasti ollut tiedossa, että hankkeiden täytyy sopia tähän rahoituskehykseen, koska ensimmäistä kertaa 20 vuoteen oli päätetty se, että tehdään hankelista, joka sopii hallituksen tekemiin päätöksiin.
Kyllösen mukaan nyt esille tullut kokonaisuus on yksi syitä, jotka johtivat Tervalan lähtöön Liikennevirastosta.
– Se on yksi syy, joka on johtanut epäluottamuksen syntymiseen.
Olen pettynyt
Viime viikolla Ilta-Sanomista esiin tulleesta Liikenneviraston muistiosta, niin sanotusta tiegiljotiinista Kyllönen ei ota vastuuta, vaikka vielä tänään tiistaina Ilta-Sanomat todisteli, että hän on ohjeistanut sen. Muistion mukaan tiehankkeista tulisi leikata jopa miljardi euroa.
– Tämä muistio, joka nyt on putkahtanut, on tehty pääjohtaja Tervalan ohjauksessa. En tiedä, onko se hänen näkemyksensä uudesta liikennepolitiikasta, ainakaan minun se ei ole, Kyllönen sanoi.
– Pääjohtaja on ollut aktiivisesti mukana selonteon valmistelussa ja hän on kyllä tiennyt, mistä lähtökohdista hallitus lähtee liikkeelle ja millaisia asioita ja ohjauskeinoja käytetään.
Uudella liikennepolitiikalla tarkoitetaan ajattelua, jossa yksityiskohtaisesti otetaan väylähankkeiden yhteydessä huomioon asuminen, maankäyttö ja yhteiskunnan eri toimialat.
– Olen pettynyt siihen, että muistio on päätynyt julkisuuteen, koska se ei vastaa tavoitteita enkä minä ministerinä millään kirjeellä ole ohjeistanut tekemään mitään leikkauslistoja tai giljotiineja, Kyllönen sanoi.
Hän totesi lähettäneensä 4. kesäkuuta Liikennevirastoon kirjeen, jossa muistutettiin, että valmistelu tulee tehdä valtioneuvoston jo silloin hyväksymä selonteko huomioon ottaen. Liikennevirastossa oli toimittu jo huhtikuusta lähtien.
– Siksi lähetin kirjeen.
Hän totesi, että vuodetun muistion hankkeita tarkastellaan uudelleen vasta ensi keväänä.
Tervala eroaa tehtävästään Liikennevirastosta ensi vuoden alusta.