Lehtikuva/ Viena Kytöjoki

Useat kansalaisjärjestöt ihmettelevät, miksi hallitus ei tuo alkoholimainontaa koskevaa lakiesitystä eduskuntaan. Lausuntokierroksella laajaa tukea saanutta lakiesitystä odotettiin jo viime keväänä.

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry, Suomen Vanhempainliitto ry, Suomen ASH ry, Raittiuden ystävät ry ja A-klinikkasäätiö uskovat, että pitkään valmisteltuja rajoituksia jarrutetaan ja vihjaavat, että jarrutuksen takana on kokoomus.

Kokoomuksella onkin vahvat siteet alkoholiteollisuuteen. Maaliskuussa Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Elina Ussa puolusti mainontakiellon vastaista kantaa sillä, että alan oma itsesääntely on osoittautunut toimivaksi tavaksi estää ylilyönnit. Aiemmin Ussa on ollut töissä muun muassa kokoomuksen eduskuntaryhmässä ja kokoomuslaisten ministerien avustajana.

Jumissa viime kaudellakin

Jo viime hallituskaudella enemmistö kansanedustajista allekirjoitti aloitteen alkoholimainonnan rajoittamisesta. Alkoholiteollisuuden kiivaan vastustuksen takia asia ei kuitenkaan tuolloin edennyt päätöksentekoon. Teollisuus ja terveysjärjestöt olivat asiassa lujasti napit vastakkain ja keskusta ja kokoomus syyttivät toisiaan.

Tällä vaalikaudella mainonnan rajoittamista on valmisteltu peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardsonin johdolla.

ILMOITUS

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi painottaa, että alkoholimainonnan haitallisesta vaikutuksesta alaikäisten kehitykseen on olemassa vahva tutkimusnäyttö.

– Tutkimusten mukaan alkoholin mainonta aikaistaa alkoholinkäytön aloittamista, lisää nuoruudenaikaista käyttöä ja humalajuomista. Se häiritsee nuorten fyysistä, psykologista ja sosiaalista kehitystä sekä altistaa päihteiden suurkulutukselle ja riippuvuuksille aikuisiässä.

Aalto-Matturin mukaan alkoholimainonnasta hyötyvät toimijat pyrkivät hämmentämään keskustelua kiistämällä tutkimustulokset ja muuttamaan mainonnan vaikutukset mielipidekysymykseksi. Samalla strategialla tupakkateollisuus aikanaan vastusti tupakkaan liittyviä rajoituksia.

Mainonta lisää kiinnostusta

Alkoholimainonta vaikuttaa nuoriin, vaikka sitä ei olisi erityisesti suunnattu heille, selviää EHYT ry:n viime viikolla toteuttamasta kyselystä. Alkoholimainonta lisää yhtä paljon yli ja alle 18-vuotiaiden nuorten kiinnostusta alkoholijuomauutuuksiin. Useampi kuin kaksi kolmesta sanoo mainoksen herättäneen oman kiinnostuksensa alkoholijuomauutuuteen. Kyselyn perusteella alle 18-vuotiaat nuoret havaitsevat alkoholimainontaa yhtä paljon kuin täysi-ikäisetkin.

60 prosenttia alle 18-vuotiaista vastaajista arvioi, että alkoholimainonta vaikuttaa nuorten alkoholinkäyttöön. Verkkokysely toteutettiin 17.–21.9. IRC-Gallerian ja Facebookin kautta. Kyselyyn vastasi 981 nuorta.