Juha Drufva

Suomen Hopealinjan m/s Rosendahlissa kokeillaan tämän kesän aikana ylöjärveläisen firman valmistamaa biopolttoainetta. Tuote on valmistettu uusioraaka-aineesta ja on täysin kotimainen. Se soveltuu dieselmoottoreiden polttoaineeksi sekä lämmityskattiloihin seoksena tavallisen polttoöljyn kanssa.

Hopealinjan toimitusjohtaja Pekka Räsäsen mukaan biopolttoaine vähentää polttomoottorikäytössä hiukkas- ja häkäpäästöjä merkittävästi. Lisäksi jokainen tuhat litraa biopolttoöljyä vähentää hiilidioksidipäästöjä yli kolme tonnia verrattuna polttoöljyyn.

– Saatujen kokemusten perusteella päätetään lisätäänkö biopolttoaineen käyttöä myös muissa Hopealinjan ja Runoilijan tien aluksissa. Kokeilu on mielenkiintoinen ja se auttaa osaltaan vähentämään laivoista tulevia päästöjä.

Tampere suosituin

Sisävesiliikenteessä matkusti viime vuonna noin 370 000 matkustajaa. Tampere on Suomen sisävesiliikenteen ykkönen. Matkustajien määrä on ollut muualla maassa laskusuunnassa 2000-luvun.

Suomen Hopealinjan matkustajamäärä on kuitenkin kasvanut useampana vuonna peräkkäin. Viime vuonna Tampereella oli 94 768 sisävesiliikennematkustajaa.

Räsäsen mukaan tilausliikenteessä on enemmän matkustajia kuin reittiliikenteessä.

Alueellisesti matkustajat jakautuivat seuraavasti: Kuopio 58 468, Lappeenranta 37 184 , Savonlinna 55 407, Jyväskylä 18 254 ja Lahti 21 445 matkustajaa.