Alekanegrin

Venezuelan Chávez yrittää kohentaa köyhien oloja ja itsetuntoa.

– Köysirata muutti elämämme, vakuuttavat köyhän hökkelislummin asukkaat Venezuelan pääkaupungissa Caracasissa.

Vuonna 2010 valmistunut Metrocable-köysirata yhdistää jyrkällä rinteellä sijaitsevan San Agustínin slummin kaupungin metroverkkoon.

– Metrocable on kohottanut omanarvontuntoamme, sanoo Maria Eugenia Ramírez, 51, joka asuu San Agustínissa ja työskentelee köysiradan turvapalvelussa. Hän on myös kehittelemässä asukkaita yhdistävää toimintaa köysiradan ympärille.

Köysiradan henkilöstö palkattiin San Agustínin slummista.

Ramírez myöntää, että ensimmäinen köysirata-ajelu salpasi hengen. Matka jyrkänteen huipulle kestää yhdeksän minuuttia, ja reitillä on viisi asemaa. Radalla sukkuloi 52 vaunua, joista kuhunkin mahtuu kahdeksan matkustajaa. Köysirataa käyttää noin 15 000 henkeä päivässä.

Kehitystä omin avuin

Venezuelan presidenttinä vuodesta 1999 toiminut vasemmistopopulisti Hugo Chávez perusti vuonna 2006 asukasneuvostot toteuttamaan ”kansan valtaa”.

ILMOITUS

San Agustínissa kehitystä vauhdittavia neuvostoja on 35, hanketta vetävä arkkitehti Alfredo Mariño kertoo.

– Tällaiset lähes epäinhimilliset asuinalueet kuvastavat yhteiskunnan syvää eriarvoisuutta, hän sanoo.

San Agustínin eteläosa toimii koekenttänä Mariñon vetämälle omaehtoiselle kohennushankkeelle. Asukkaita on vain 45 000, joten alue on slummiksi poikkeuksellisen harvaan asuttu, ja jäljellä on jotain vihreääkin.

Alueelle on hakeutunut valtaosin mustaihoista väkeä, mikä luo Mariñon mukaan yhtenäistä kulttuuripohjaa uuden itsetunnon rakentamiselle.

Työmatka lyheni tunneilla

Ennen köysiradan tuloa alueen työmatkalaisten oli kuljettava päivittäin satoja portaita alas ja ylös tai turvauduttava jyrkän rinteen joukkoliikennettä hoitaviin jeeppeihin.

– Nousin ennen viideltä ehtiäkseni töihin kahdeksaksi. Nyt nukun puoli seitsemään enkä ole kotiin päästessäni lopen uupunut portaiden jäljiltä, Doralis Viera kertoo.

Uusien hankkeiden avainajatus on kaikkien asukkaiden ottaminen mukaan kehitykseen, mitä myös Metrocable tavoittelee. Sen asemille on suunniteltu päiväkoteja ja kauppoja, mutta ne antavat toistaiseksi odottaa itseään.

– Chávezin vaatimuksesta köysiradan rakentajat ja linjan henkilöstö palkattiin San Agustínista, linjalla työskentelevä Jenny Álvarez kertoo.

– Moni huumeisiin sortunut isä tai nuori poika pääsi rakennustöihin ja sai elämänsä järjestykseen, Ramírez lisää.

Hänen mukaansa köysirata on saanut olla rauhassa ilkivallalta, koska yhteisö kokee sen omakseen.

Viiden miljoonan asukkaan Caracas on kuuluisa väkivaltaisuudestaan ja johti Amerikan mantereen murhatilastoa viime vuonna. Henkirikokset keskittyvät köyhille alueille.