Kyllönen viittasi Euroopan vakavaan taloustilanteeseen, jonka myötä Suomenkin taloustilanne on kääntymässä taantumaan.
– Vuoden 2008 talouskriisi opetti, miten nopeasti luottamuksen puute maailmantaloudessa vaikuttaa Suomeen, totesi Kyllönen ja muistutti jaksosta, jolloin talous syöksyi maassa nopeammin kuin kertaakaan itsenäisyyden aikana ja menetettiin 100 000 työpaikkaa.
Keväällä edessä olevia kehysneuvotteluja tullaan käymään tilanteessa, jossa velkaantuva Suomi ei voi luottaa talouden kasvuun.
Edessä on ikäviä päätöksiä
Kyllönen sanoi metalliväelle suoraan, että Vasemmistoliitto ei hallituspuolueena voi välttyä ikäviltä menoleikkauksilta ja totesi toivovansa, että puolueella pysyy pää kylmänä, eivätkä vaatimukset sivuun hyppäämisestä voita sijaa puolueväessä.
Politiikan luonne tulee liikenneministerin mukaan muuttumaan vaikeina aikoina. Jatkossa poliittinen saavutus ei ole mitä saadaan, vaan mitä kyetään torjumaan ja mitä leikkausyrityksiä lieventämään.
– Vasemmistoliiton on oltava mukana torjumassa leikkausten kohdistumista pienituloisimpiin ja suuntaamassa säästövaatimuksia suurituloisille.
Elvytystä ei saa unohtaa
– Joudumme hyväksymään myös sellaisia esityksiä, jotka koskettavat meidän jokaisen arkeamme. Kukaan meistä ei välty isomman taakan kantamisesta Suomen savotassa – talouden talkoissa, korosti Merja Kyllönen.
Hänen mukaansa vain aktiivisesti olemalla mukana pelikentällä, ei vaihtoaitiossa tai vilttiketjussa, voi Vasemmistoliitto vaikuttaa siihen, että isotuloiset ottaisivat talouden talkoissa harteilleen painavamman lastin.
Edessä olevia toimenpiteitä arvioidessaan Kyllönen sanoo Vasemmistoliiton lähtevän siitä, että Valtiovarainministeriön ja Suomen Pankin arvioiden mukaiset leikkaukset sopeuttamistarpeen tyydyttämiseksi vain syventävät talouden taantumaa.
– Talouden pyörät pysähtyvät, jos kotimainen kulutus leikataan pois.
– Pelkkien menosäästöjen ja veronkorostusten tie ei ole Suomen talouden kasvun tie. On tehtävä samaan aikaan elvyttäviä ja kilpailukykyä edistäviä päätöksiä.
Pöytälaatikosta löytyy
Talouskasvun hiipuminen johtaa väistämättä työllisyyden heikkenemiseen, katsoi Kyllönen, jonka mielestä kehysriihessä valtion on menosäästöjen ja veronkorotusten ohella tehtävä päätöksiä, joilla ylläpidetään työllisyyttä heikkenevässä suhdanteessa sekä edistetään talouden kasvumahdollisuuksia.
– Tässä mielessä liikennehankkeet ovat mitä parhaita, Niillä on elvyttävä vaikutus eli ylläpitävät kysyntää ja työllisyyttä. Lisäksi ne ovat investointi kilpailukykyyn.
Kyllönen kertoi, että hänellä on pöytälaatikossaan 700 miljoonan euron edestä sadantuhannen ja 15 miljoonan euron välillä olevia pieniä hankkeita, jotka ovat välittömästi käytettävissä..