Lehtikuva/ Kimmo Mäntylä

Helsingin ratapihan ahtauden purkaminen on kansallisesti tärkein hanke, sanoo liikenneministeri.

Suomen rataverkon kehittämiseen ei yksi vaalikausi riitä. Tarvitaan tätä hallituskautta pidempi kansallinen ohjelma liikenneinvestointien toteuttamiseksi, totesi liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) tiistaina suomalaisen rautatieliikenteen 150-vuotisjuhlaseminaarissa Hämeenlinnan Verkatehtaalla.

Samalla on Kyllösen mukaan myös päätettävä rautatieinvestointien tärkeysjärjestys. Hänen mukaansa edessä ovat satojen miljoonien investointitarpeet rautateillä jo lähivuosina

Kansallisesti tärkeimpänä asiana hän piti Helsingin ratapihan ahtauden purkamista. Se parantaisi koko maan junaliikenteen täsmällisyyttä sekä mahdollistaa junien lisäämisen raiteilla niin pääkaupunkiseudun lähiliikenteessä kuin kaukoliikenteessäkin.

– Ratapihan toiminnan parantaminen vaatii asemapiha- ja raidejärjestelyitä. Tämä on normaalia liikenteen kehittämistä, mutta isompiakin investointeja tarvitaan. Kiireellisin kehittämisinvestointi on liikenteen ohjausjärjestelmän uusiminen. Myös Pisara-radan rakentaminen on seuraavan hallituksen tärkeimpiä ratainvestointihankkeita. Sen rakentamisen aikataulusta on päätös tehtävä tällä hallituskaudella, ministeri Kyllönen muistutti.

Pasila-Riihimäki -hanke korkealla

Pisara-radan hyötyjä ei kuitenkaan saada aikaiseksi, ellei pääradan välityskykyä Pasilasta Riihimäen suuntaan kyetä parantamaan jo lähitulevaisuudessa. Siksi Pasila-Riihimäki -yleissuunnitelma käynnistettiin jo viime syksynä ja hanke on korkealla, kun hallituksen liikennehankkeista keväällä päätetään, ministeri jatkoi.

ILMOITUS

Allegron suosiosta investointipaineita

Suomella on raideleveytensä ansiosta erityisasema Venäjän liikenteessä. Tämän päivän ihmiset eivät voisi nauttia nopeasta Allegro-junayhteydestä Helsingistä Pietariin, jos Suomella ja Venäjällä olisi eri raideleveys.

Ministeri Kyllösen mukaan tästä aiheutuu toisaalta myös investointipaineita jatkossa.

– Henkilöliikenteen suuri suosio Allegrolla vie ratakapasiteettia tavaraliikenteeltä. Siksi edessä on Imatra-Luumäki -kaksoisraiteen rakentaminen, jotta tavaraliikenne voidaan erottaa omalle reitille. Venäjä rakentaa yhteyttä Imatra-Svetogorsk -alueelle omalla puolellaan, Kyllönen kertoi.

Kestotilauksen ensimmäinen vuosi 142eur

Tarjous uusille kestotilaajille!

Kestotilauksen ensimmäinen vuosi nyt vain 142€ – säästä 20 euroa.
Voit maksaa tilauksesi 3, 6 tai 12 kuukauden erissä. Kestotilaajana saat lukuoikeuden myös digilehteen.
Tarjous uusille kestotilaajille on voimassa 18.4. saakka.

Tilaa tästä!